בריטניה מתכוננת: היום (שבת) יתקיים טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי בלונדון בטקס דתי ומפואר, כאשר אלפים יתאספו במנזר וסטמינסטר וברחובות הסמוכים של מרכז לונדון כדי לקחת חלק באירוע ההיסטורי, שמונה חודשים לאחר מותה של המלכה אליזבת השנייה. 

כדי לא לחלל שבת: המחווה לקהילה היהודית בטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס 
טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס: אלה האומנים שיופיעו 
עבר את המלכה אליזבת, מרוויח מביסקוויטים: זה ההון האישי של המלך צ'ארלס

לוח הזמנים להכתרת צ'ארלס השלישי:

  • 12:20: תהלוכה מארמון בקינגהאם לכנסיית וסטמיניסטר
  • 13:00: טקס ההכתרה בכנסיית וסטמיניסטר
  • 15:00: תהלוכה מכנסיית וסטמיניסטר לארמון בקינגהאם 
  • 16:15: התמונה המסורתית במרפסת הארמון

הטקס יחל בתהלוכה המפורסמת, בה יגיעו המלך צ'ארלס והמלכה קמילה מארמון בקינגהאם למנזר וסטמינסטר בכרכרה המפורסמת "Diamond Jubilee State Coach", כשהיא רתומה לשישה סוסים. התהלוכה תהיה קצרה במידה רבה מזו שהייתה בטקס ההכתרה של המלכה אליזבת ב-1953 שאורכה הייתה חמישה ק"מ, ותהיה הפעם כ-1.3 ק"מ בלבד.

שלט תמיכה במלך צ'ארלס (צילום: Ian Forsyth/Getty Images)
שלט תמיכה במלך צ'ארלס (צילום: Ian Forsyth/Getty Images)

טרם הגעתם, תחל המוזיקה להתנגן במנזר וסטמינסטר. צ'ארלס חובב מוזיקה ידוע, ועל כן ינוגנו באירוע המיוחד 12 קטעים מוזיקליים שחוברו על ידי מלחינים מחבר העמים הבריטי, כולל המנון ההכתרה החדש, שהופק על ידי המלחין אנדרו לוי ובר. כמו כן, תנוגן גם יצירה שנכתבה על ידי המלחינה דבי ויסמן. צ'ארלס וקמילה צפויים להגיע למנזר וסטמינסטר בשעה 11:00, שעון מקומי, על מנת להתחיל את הטקס שאותו יוביל הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין ולבי.

כאמור, מי שינהל את הטקס יהיה הארכיבישוף של קנטרברי, ג'סטין ולבי, כאשר המרכיבים החשובים של הטקס יורכבו משישה חלקים: "ההכרה" (recognition), השבועה (oath), המשיחה (anointing), ההסמכה (investiture), ההכתרה (crowning) והבעת כבוד (homage).

הארכיבישוף ג'סטין ולבי והמלך צ'ארלס (צילום: gettyimages)
הארכיבישוף ג'סטין ולבי והמלך צ'ארלס (צילום: gettyimages)

ראשית, ההכרה, בחלק זה, הארכיבישוף יציג את המלך בפני האספה שנאספה במנזר, והקהל יצעק "אלוהים ישמור את המלך", לקול החצוצרות. בחלק השני, השבועה, המלך ישבע לקיים את החוק ואת הכנסייה האנגליקנית. לראשונה, הארכיבישוף יפנה לקהל ויגיד כי "הכנסייה האנגליקנית תבקש לטפח סביבה שבה אנשים מכל הדתות והאמונות יוכלו לחיות בחופשיות". חוק שבועת ההכתרה משנת 1699, מחייב את המלך להצהיר במהלך הטקס, שהוא ישמור על הכנסייה האנגליקנית, ישלוט על פי החוקים המוסמכים של הפרלמנט, ויגרום לכך שהחוק, הצדק והרחמים יבוצעו בפסק דינו. לאחר מכן, הארכיבישוף ישביע את המלך.

החלק השלישי, המשיחה. בחלק זה, המלך יעטה את גלימת המשיחה ויתיישב על כיסאו של המלך אדוארד משנת 1300. הדיקן של וסטמינסטר ימזוג את השמן הקדוש שהופק מעצי זית מירושלים לכף, כאשר הארכיבישוף מושח את השמן על חזהו, ראשו וידיו של המלך. לאחר מכן, הוא יברך את המלך, ובתום הטקס, ילבש צ'ארלס בגד פשתן בשם Colobium Sindonis ומעליו מעיל זהב הנקרא Supertunica ואת חגורת ההכתרה סביב מותניו.

בחלק הרביעי, ההסכמה, והחמישי, ההכתרה, המלך יתיישב על כיסא ההכתרה, כשמול פניו מוצגים הכדור המלכותי, טבעת ההכתרה, שני שרביטים והכתר. המלך יאחוז בשני השרביטים, והארכיבישוף מקנטרברי יניח על ראשו את כתר אדוארד הקדוש. נסיכים ובני מלוכה אחרים יבואו לכיוונו של המלך ויביעו כבוד במה שמכונה הבעת כבוד. לאחר מכן, תתקיים תהלוכת הסיום, ובה המלך צ'ארלס והמלכה קמילה יעזבו את מנזר וסטמינסטר ויחזרו אל ארמון בקינגהאם בכרכרה כשהם מלווים בחיילים מחבר העמים הבריטי. כשיגיעו לארמון, יצדיעו בפניהם את ההצדעה המלכותית ויקראו לעברם שלוש קריאות עידוד.

המלך צ'ארלס והמלכה קמילה (צילום: gettyimages)
המלך צ'ארלס והמלכה קמילה (צילום: gettyimages)

מי יגיע לטקס?
הטקס צפוי להיות קטן בהרבה מטקס ההכתרה של המלכה אליזבת, כאשר כאלפיים מוזמנים בלבד יגיעו, בהם בני משפחת המלוכה, כולל ויליאם וקייט והנסיך ג'ורג' בן ה-9, שיהפוך ליורש העצר הצעיר ביותר אי פעם שהשתתף בטקס הכתרה. כמו כן, הארי יגיע ללא מייגן, וכן יגיע גם הנסיך אנדרו, למרות הפרשיות המביכות סביבו.

כמו כן, גם פוליטיקאים מכל רחבי העולם יגיעו לטקס, אך נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי ייעדר, כאשר הגברת הראשונה ג'יל, היא זו שתייצג את ארצות הברית בטקס. במקביל, יגיעו כמובן נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, ראש ממשלת אוסטרליה, אנתוני אלבניזי, וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו.

כמה עולה טקס ההכתרה?
בעוד שטקס ההכתרה של המלכה אליזבת ב-1953 עלה כ-1.5 מיליון פאונד בלבד, בבריטניה מעריכים כי טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס יעלה כ-100 מיליון פאונד, כ-125 מיליון דולר. זאת, הרבה בגלל סידורי האבטחה הקפדניים. אך עם זאת, חשוב לזכור כי טקס ההכתרה יהווה מוקד משיכה עבור תיירים רבים מכל העולם.