הבחירות בטורקיה צפויות להתקיים ב-14 במאי, ונראה כי הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן, עומד בפני בחירות גורליות מבחינת עתידו הפוליטי במדינה. הסקרים האחרונים שנערכו בטורקיה, מנבאים שיאי הצבעה חדשים ומרוץ צמוד בינו לבין מועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו, מנהיג מפלגת העם הרפובליקאית, והמועמד לנשיאות מטעם גוש הברית הלאומית בן שש המפלגות.

מועמד האופוזיציה כבר הצהיר בפני קהל בוחריו, כי יביא לטורקיה חופש ודמוקרטיה. לדבריו, "הנוער הטורקי רוצה דמוקרטיה, הם לא מעוניינים שהמשטרה תבוא לפתח ביתם בגלל בציוץ שפרסמו בטוויטר". קיליצ'דראולו הדגיש כי "אני אומר לצעירים כי הם יכולים לבקר אותי בחופשיות, אני אוודא שיש להם את הזכות שלו, להיות פוליטיקאי בטורקיה זה לבחור בחיים עם סיכונים, אני אלך בדרכי נגד כל מה שארדואן ובעלי בריתו עשו, הם לא יפחידו אותי, הבטחתי זו לאומה שלנו".

טורקיה: הפגנת תמיכה במועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)
טורקיה: הפגנת תמיכה במועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)

עצרת תמיכה בכמאל קיליצ'דראולו (צילום: רויטרס)
עצרת תמיכה בכמאל קיליצ'דראולו (צילום: רויטרס)

בעצרת תמיכה שנערכה בעיר איזמיר, התקבל על ידי אלפים שקראו לעברו "התקווה של העם", ואמר ש"אנחנו רוצים להיות חלק מהעם המתורבת, אנחנו רוצים תקשורת חופשית ועצמאית באופן מוחלט, ארדואן לא חושב ככה, הוא רוצה להיות יותר סמכותי". עוד הוסיף כי "ההבדל בינינו לבין ארדואן, הוא כמו ההבדל בין שחור ללבן. אנחנו נגרום לו לפרוש, הוא יזוז אחורה בשקט".

במובנים רבים, קיליצ'דראולו הוא ההפך המוחלט מהנשיא המכהן, וניסה להדגיש זאת גם בסרטוני הבחירות שלו, שאת רובם צילם ליד מבטח הבית הצנוע שלו. באחד הסרטונים הזהיר מפני המשך העלייה במחירים, ואמר: "קילוגרם אחד של בצל עולה 30 לירות, אם הוא יישאר בשלטון, זה יהפוך למאה לירות".

כמאל קיליצ'דראולו (צילום: רויטרס)
כמאל קיליצ'דראולו (צילום: רויטרס)

אנליסטים פוליטיים העריכו כי בראש סדר העדיפויות של האזרח הטורקי הפשוט, עומד המצב הכלכלי והנזק שנגרם בעקבות רעידת האדמה הקטלנית. עוד לפני האסון שאירע בחודש פברואר האחרון, נאבקה טורקיה בעליית מחירים ומשבר עצום במטבע הלאומי, ורמת אינפלציה גבוהה. הבעיות הכלכליות השפיעו על כוח הקנייה של הציבור, ואנליסטים פוליטיים אף ציינו כי "זה גרם לשחיקה בפופולריות של ארדואן".

עוד הוסיפו האנליסטים, כי הבוחרים יצביעו על סמך מי לדעתם מסוגל לנהל את הכלכלה לאחר רעידת האדמה, כמו גם מי יכול להגן על המדינה מפני אסונות עתידיים. לטענתם, הפופולרית של ארדואן לא קיבלה את ההשפעה הפוליטית הצפויה לאחר האסון. עם זאת, סקר שנערך לאחרונה הצביע על כך שחלק גדול מהציבור מאמין שהנשיא יכול לשיפור המצב לאחר הרעידה, בהשוואה לקיליצ'דראולו והברית הלאומית.