קרבות כבדים נערכו בימים האחרונים ברחבי סודן בין כוחות הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF), בראשותו של מוחמד חמדאן דגלו המכונה חמידתי. זאת, כשברקע הוכרז על הפסקת אש. עם זאת, נודע כי שיחות שביתת נשק ייערכו היום (שבת) בעיר ג'דה בערב הסעודית בין שני הצדדים בעימותים. כך, אישרו ממשלות ארה"ב וסעודיה.

הצהרה משותפת של ארה"ב וערב הסעודית בירכה על "תחילת השיחות שלפני המשא ומתן" וקראה לתמיכה גלובלית מתמשכת כדי לדכא את הלחימה. "ממלכת ערב הסעודית וארה"ב דוחקות בשני הצדדים לקחת בחשבון את האינטרסים של האומה הסודנית ואנשיה ולעסוק באופן פעיל בשיחות לקראת הפסקת אש וסיום הסכסוך", נכתב בהצהרה.

מאות בני אדם מתו במהלך כמעט שלושה שבועות של לחימה בין הכוחות בסודן. הושגו מספר הפסקות אש מאז פרוץ הקרבות ב-15 באפריל, אך אף אחת לא כובדה והצדדים, כאמור, המשיכו לנקוט בצעדים. הצבא אישר אתמול כי שלח שליחים לערב הסעודית כדי לדון ב"פרטי הפסקת האש בתהליך הארכתה" עם אויביו החצי-צבאיים.

ההצהרה המשותפת ציינה את מאמצי המדינות וארגונים אחרים מאחורי השיחות של סוף השבוע, כולל בריטניה, איחוד האמירויות הערביות, ליגת המדינות הערביות, האיחוד האפריקאי וקבוצות נוספות. בחרטום דיווחו עדים על המשך תקיפות אוויריות ופיצוצים אתמול, כולל ליד שדה התעופה. 

קרן החירום הבין-לאומית של האומות המאוחדות לילדים הזהירה אתמול כי "המצב בסודן הפך קטלני עבור מספר גדול להחריד של ילדים". הדובר ג'יימס אלדר אמר כי יוניסף קיבלה דיווחים משותף מהימן - שטרם אומת באופן עצמאי על ידי האו"ם, כי 190 ילדים נהרגו ו-1,700 נפצעו במהלך 11 הימים הראשונים של הסכסוך. "סביר להניח שהמציאות תהיה הרבה יותר גרועה", אמר אלדר.

כמעט 450,000 אזרחים כבר נמלטו מבתיהם מאז תחילת הלחימה, אמר ארגון ההגירה הבינלאומי, כולל יותר מ-115,000 שחיפשו מקלט במדינות שכנות. סוכנות הפליטים של האו"ם אמרה כי היא מתכוננת לזרימה של 860,000 אנשים, והוסיפה כי יידרש 445 מיליון דולר כדי לתמוך בהם רק עד אוקטובר. האו"ם הזהיר שאם הלחימה תימשך, היא עלולה להעלות את המספר הגדול של סודנים המאוימים על ידי רעב ותת תזונה בכ-2.5 מיליון.

כזכור, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן הוא מפקד צבאי רב עוצמה שהיה במשך שנים מנהיג דה פקטו של סודאן. הוא מוביל את אחד משני הפלגים היריבים העיקריים הנאבקים כעת על השליטה במדינה. הגנרל אל-בורהאן עלה לשלטון בעקבות ההפיכה בראשות הצבא שהדיחה את אל-בשיר. 

מנגד, יריבו מוחמד חמדאן נאבק על השליטה בסודן ומוביל את כוחות "התגובה המהירה של המדינה". הגנרל חמדאן, הידוע בכינויו המטי, התפרסם כמפקד של מיליציות הג'נג'וויד הידוע לשמצה האחראיות לזוועות הקשות ביותר של הסכסוך בדארפור. הצלחתו בריסוק המרד שם זיכתה אותו בחסדו אל-בשיר, שב-2013 מונה לראש כוחות התמיכה המהירה החדשים שנוצרו.