שרי החוץ של הליגה הערבית ערכו אמש דיון מיוחד נוסף בסוגייה הסורית ובחזרתה של דמשק לליגה הערבית. זאת, לאחר פגישה שנערכה בג'דה שבסעודיה, ובמועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ. בתוך כך, עיתון "אל-וטן", המזוהה עם משטר אסד, דיווח ממקורותיו, כי בפגישה שתתקיים היום (ראשון) בקהיר, צפויים שרי החוץ לקבל החלטה ובה להחזיר את סוריה לארגון.

על פי הדיווח, בטויוטה ההחלטה שתתפרסם היום, יקבלו שרי החוץ הערבים להחזיר את סוריה לליגה ערבית, וכן לכל הארגונים והסוכנויות המסונפות לה. זאת, לאחר שחברותה של סוריה בארגון הוקפאה בישיבה מיוחדת שנערכה בנובמבר 2011, בעקבות מלחמת האזרחים שהחלה במדינה. על פי הצעת ההחלטה, הליגה תחדש את המחויבות הסורית לשמירה על ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית על בסיס האמנה של הארגון ועקרונותיו.

כינוס הליגה הערבית בקהיר (צילום: רויטרס)
כינוס הליגה הערבית בקהיר (צילום: רויטרס)

עוד נמסר בדיווח, כי החלטת שרי החוץ, מגיעה בהתבסס "על התלהבותן של המדינות החברות בשמירה על ביטחונה ויציבותה של סוריה, אשר יתרמו למצוא פתרון למשבר הסורי שיקל על סבלו של העם הסורי". כאמור, חזרתה של סוריה לליגה הערבית מגיעה על רגע ההתפתחויות הדיפלומטיות באזור, ובהן חידוש היחסים בין ריאד לדמשק

בחודש שעבר, לראשונה מזה 12 שנים, ביקר שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, בדמשק ואף נפגש עם בשאר אסד. בכלי התקשורת בממלכה הסעודית נמסר, כי "הביקור מתרחש על רקע הניסיון הסעודי להגיע לפתרון מדיני למשבר הסורי שמאיים על האחדות והביטחון במדינה, ובניסיון להחזיר אותה לסביבה הערבית".

בשאר אל-אסד ושר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן  (צילום: רויטרס)
בשאר אל-אסד ושר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן (צילום: רויטרס)

נזכיר כי בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה בשנת 2011, מדינות ערביות, ובראשן סעודיה, ניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם סוריה. הממלכה אף סגרה את השגרירות במרץ 2012. עם זאת, במהלך השנים האחרונות, הופיעו סימנים של רצון לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם סוריה, כאשר איחוד האמירויות פתחה מחדש את השגרירות בדמשק בשנת 2018. רעידת האדמה שפקדה את המדינה ב-6 בפברואר, האיצה את קצב ההתקרבות הערבית לדמשק.

ריאד כאמור פועלת על מנת להחזיר את סוריה לליגה הערבית. על פי התכנון הסעודי, בממלכה רוצים להזמין את דמשק לפסגה של הליגה הערבית בריאד ב-19 במאי. אנליסטים פוליטיים כבר ציינו כי ההזמנה היא בין היתר, "הפגנת כוח" של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. קבלתה מחדש של סוריה לליגה הערבית, תעניק לגיטימציה לבניית קשרים מחודשים עם אסד, לאחר שמנהיג הסורי הפך למנודה, בעקבות מלחמת האזרחים.