באו"ם יתקיים היום (שני) בפעם הראשונה אירוע לציון אירועי "הנכבה" הפלסטינית, שבו צפוי לנאום יו"ר הרשות אבו מאזן. משרד החוץ פועל בתקופה האחרונה נגד האירוע, וכעת מדווח על עשרות מדינות שהודיעו שיחרימו את האירוע.

שר החוץ אלי כהן הנחה את נציגיו הדיפלומטיים בעולם לפעול למניעת הלגיטימציה לאירוע, שבו ינאם כאמור אבו מאזן, וכן נציגים מאונר"א - סוכנות האו"ם ברצועת עזה. כהן מסר: "משרד החוץ והנציגויות ברחבי העולם פעלו באופן חד ומהיר ומנעו השתתפות של מדינות רבות באירוע מביש שאסור שיתקיים כלל. אנו מודים לחברינו הרבים בעולם שנענו לקריאתנו לא להגיע לכינוס וניצבו לצד האמת".

יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב (צילום: תומר נויברג)
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב (צילום: תומר נויברג)

בתוך כך, מאות פלסטינים, ערבים ואמריקאים ציינו היום בוושינגטון, בסמוך לאנדרטת וושינגטון, את "יום הנכבה" הפלסטיני. בהפגנה שאורגנה על ידי שלל ארגונים, כמו "מוסלמים אמריקאים למען פלסטין", תנועת הנוער הפלסטיני ו"האיחוד הנוצרי הפלסטיני לשלום", השתתפו גם מספר יהודים.

אנרון ליברמן, אחד מבני הקהילה היהודית שהשתתף באירוע, מסר לרשת "אל-ג'זירה" הקטארית, כי "אנחנו לא מאמינים בקיומה של ישראל. אנו גרים בניו יורק ולעיתים קרובות מציקים לנו ארגונים יהודים פרו-ישראלים. בכל מקום שאנו מבקרים בו בארה"ב, אנו לא מפספסים הזדמנות להביע את הדחייה שלנו מהקמתה של מדינת ישראל".

במהלך האירוע, חילקו המארגנים עלונים שבו תיארו את היקף הסבל של העם הפלסטיני בעקבות המדיניות של מדינת ישראל, הנתמכת על ידי ארה"ב. תנועת הנוער הפלסטינית הפיצה גם עלונים כדי ליידע את האמריקאים על הנכבה "והשלכותיה", וההבטחות של בני הנוער הפלסטינים "לפעול לשחרור ארצם מהכיבוש הישראלי". במקביל, במחאה שבה לקחו חלק גם סטודנטים רבים מאוניברסיטת וושינגטון, נוגן ההמנון ההפלסטיני, ומספר בכירים בהקהילה הפלסטינית המקומית נאמו נגד ישראל והגדירו אותה כמדינה גזענית. כמו כן, העבירו ביקורת על התמיכה האמריקאית בישראל, על ידי מתן תקציבים ותמיכה דיפלומטית.