לאחר שאף אחד מהמועמדים בבחירות בטורקיה לא הגיע לרף 50% מהקולות, המדינה תצא לסיבוב שני ב-28 במאי, כשמועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו נושף בעורפו של הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן. בתוך כך, קיליצ'דראולו, מי שמייצג את המפלגה הרפובליקנית (CHP), ערך מסיבת עיתונאים ובה התייחס לאחד הנושאים המרכזיים בטורקיה - בעיית הפליטים. לדבריו, יפעל על מנת להחזיר עשרה מיליון פליטים לביתם, אם יזכה בסיבוב השני.

מועמד האופוזיציה שלח אצבע מאשימה לממשלתו של ארדואן, ואמר כי היא אפשרה למיליוני מהגרים לא חוקיים להיכנס לגבולותיה של טורקיה. קילצ'דראולו טען כי "ארדואן לא הגן על הגבולות והכבוד של הטורקיה, הוא הביא ביודעין יותר מעשרה מיליון פליטים למדינה זו, אני מכריז כאן ועכשיו, ברגע שאעלה לשלטון אשלח את כל הפליטים הביתה בפרק זמן קצר".

טורקיה: שלט תמיכה בכמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)
טורקיה: שלט תמיכה בכמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)

"ארדואן האם אתה מודע לכך שמיליוני הפליטים יהפכו למכונת פשע פוטנציאלית? אם אלו יישארו, הערים יהיו בשליטת מבקשי המקלט, הכנופיות וברוני הסמים. אתה מודע לכך? אם הם יישארו, רצח השנים ימשיך, ונערות צעירות לא יוכלו ללכת ברחוב. זו חובה מוסרית ומצפונית של כולנו ללכת לקלפי ולמנוע את הסכנות האלו", הוסיף.

מאז שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, הפכה טורקיה למוקד משיכה עבור הפליטים הסורים. הטורקים באופן כללי קיבלו את פניהם של הפליטים בהתחלה בזרועות פתוחות, אך לאחר שהמדינה חוותה משבר כלכלי קשה, יחד עם צניחת ערך הלירה, החלה האוכלוסייה המקומית לסלוד מאוכלוסיית הפליטים ומאוכלוסיות מהגרות אחרות. הקיצוניים ניצלו את המשבר הכלכלי, והאשימו את הפליטים באחת הסיבות לכך.

רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)
רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)

קיליצ'דראולו המשיך לתקוף בנאומו את ארדואן והתייחס לתוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות. לדבריו, "אמרנו 'עצור' ליהירות של ארדואן וממשלתו, שלא קיבלה אפילו חצי מהקולות של האומה". כמו כן , טען ש"הבחירות האלו הראו שוב את אי הסדרים בקלפיות שאין להם גבול. ב-28 במאי אנחנו צריכים 5 משקיפים בכל קלפי, ולא אחד או שניים, ולכן אני קורא מכן ל-25 מיליון האנשים שהצביעו לנו".

"ארדואן מנסה להשמיץ אותנו והאשים אותנו בשיח עם ארגוני טרור. זה לא ארדואן שישב עם ארגוני הטרור שוב ושוב? הוא זה שעשה עסקאות מתחת לשולחן, והוא עוד מטיל ספק באהבה שלנו למולדת? אני אעבוד למען המדינה שלי, למען המולדת שלי, לא אתה ארדואן", הוסיף.