'יום השחרור וההצלה' של יהודי אירופה מידי הנאצים שנקבע לתאריך העברי כ"ו אייר לציון שבעים ושמונה שנים להצלת ניצולי השואה ולזכרם של הנרצחים, ביוזמת הפילנתרופ גבריאל גרמן זכרייב בשיתוף הרבנים הראשים באירופה ובישראל בתאריך של כניעת הרייך השלישי בצרפת צוין השבוע בישראל וברחבי העולם בהשתתפות הרבנים הראשיים נציגי בעלות הברית וניצולים. גם השנה התקיימו התפילות בסימן; 'מדור דור' בדגש מיוחד על השתתפות תלמידי בתי הספר.

אלפי איש ומאות ילדים השתתפו בעשרות עצרות תפילה והודיה שהתקיימו בבתי הכנסת באתרי הנצחה ובבתי הספר ברחבי העולם, בין היתר; בוינה, ורשה, פריז, שטרסבורג, מרסיי, בואנוס איירס, ג'ואנגו (סין), בודפשט, מוסקבה, פרנקפורט שטוקהולם, ניו יורק, מינסק וסידני שבאוסטרליה, במעמד הרבנים הראשיים ראשי הקהילות ובהשתתפות שרי ההגנה נציגי ממשלות, נספחים צבאיים ושגרירים של בעלות הברית וניצולים.

פריז (צילום: אלי איטקין)
פריז (צילום: אלי איטקין)

באי ג'רבה שבתוניסיה ציינו גם השנה בעצרת תפילה מרגשת במיוחד את השחרור וההצלה מהנאצים, בצל הפיגוע שאירע שם בשבוע שעבר ובהיעדרו של הרב הראשי שהוזמן לתוניס הבירה לפגישה בארמון הנשיא . מאות פליטים מאוקראינה השתתפו בעצרות תפילה בבוקרשט שברומניה, בקישינב במולדובה ובורשה בפולין. בישראל התקיימו עצרת התפילה המרכזית בכותל המערבי ובעשרות בתי כנסת ברחבי הארץ.

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה ציינו נציגי 27 מדינות האיחוד האירופי החברות בפרלמנט האירופי באירוע הצדעה מרשים 78 שנים ל'יום השחרור וההצלה' של שארית הקהילות.

את הכינוס שהתקיים בבית הפרלמנט האירופי בשטרסבורג אירחה בכירת נציגות צרפת בפרלמנט גב' פביאן קלר. באירוע המיוחד נשא דברים. רבה של שטרסבורג הרב אברהם ווייל. באירוע השתתפו נציגים בכירים ממדינות האיחוד ואורחים רבים ובהם; מאוסטריה, אזרבייג'ן, גרמניה, בלגיה, הונגריה, לטביה, ולוקסמבורג.

עצרת התפילה המרכזית בכותל המערבי  (צילום: אלי איטקין)
עצרת התפילה המרכזית בכותל המערבי (צילום: אלי איטקין)

גב' קלר המקורבת לנשיא צרפת מקרון אמרה באירוע, כי ''האירוע דוקא כאן בפרלמנט האירופי הוא חובה להצהרת נחישות מוסדות האיחוד האירופי להבטיח כי זוועות אלה לעולם לא יוכלו לקרות שוב. אנו יודעים שאין די במילים גבוהות, צריך ליישמן במעשים. אך גם אקלים ואוירה יש בהם חשיבות וכידוע לכם חוקקנו חוקים שדרכם נוכל להיאבק באנטישמיות ובהכחשת השואה - הקהילה היהודית משמשת ראש גשר בין הקהילות השונות באירופה ואירוע שכזה הוא ביטוי לכך".

האירוע המיוחד נחתם בשירת 'עושה שלום במרומיו' ובהדלקת הנרות ע"י נשיא הבית משפט של שטרסבורג מר טיירי גערא  והקונסול הכללית של ארה"ב, המייצגת את ארה״ב במועצת אירופה גב' דאראג פאראדיסו.

באירוע שהחל בכותל המערבי השתתפו הרב של מרכז נתניה הרב חיים לאו, הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל והמקומות הקדושים והשר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי שנשאו דברי חיזוק וברכה.

בעצרת השתתפו מאות תלמידים מפרויקט "לימוד משניות לזכר קדושי השואה 'יזכור' מבית 'אנחנו וצאצאינו' שפרוס בארבעים סניפים בישראל בחסות יוזם 'יום השחרור וההצלה' הפילתנרופ גבריאל גרמן זכרייב.

בבית הכנסת הגדול במוסקבה התכנסו מאות לעצרת תפילה והודיה בראשות הרב  של רוסיה הרב אברהם שייביץ, ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הרב משה לבל. שגריר ישראל ברוסיה אלכס בן צבי הקריא את מכתבי הברכה ששיגרו הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו ל'יום השחרור וההצלה'.

נשיא המדינה יצחק הרצוג שיגר מכתב ברכה מיוחד לשר לשירותי דת הרב מיכאל מלכיאלי לכבוד אירועי 'יום השחרור וההצלה'. "קשה למצוא בקורות עמנו עוד אירוע מובהק כל כך של הצלה ממיתה לחיים, כהצלתנו מתהום השואה האיומה. על כן דומה שאין הולם ממעמד זה שבו יובאו לידי ביטוי הכרת התודה ונס ההצלה, עוד כתב הנשיא כי הוא "מברך את היוזמים, העוסקים במלאכה ולמוציאים את האירוע אל הפועל - אני מברך אתכם בכל ליבי על היוזמה ועל המסורת הנאה שנוסדה בשנים האחרונות...ואשא אתכם תפילה: "אדיר במרום שוכן בגבורה...יהי רצון שתשים עלינו... חיים וברכה למשמרת שלום".

ראש ההמשלה בנימין נתניהו שיגר מכתב ברכה מיוחד ל'יום השחרור וההצלה' בסימן הניצחון במלחמת העולם השנייה. "לקחי ההתנגדות למשטר רצחני שמאיים עלינו בהשמדה חקוקים בנו: עלינו לזהות את הסכנה מבעוד מועד, להתנגד בתקיפות לגורמי הרשע, להיות מסוגלים להגן על עצמנו... ורק כך נבטיח בעזרת השם את נצח ישראל". את מכתבו מסיים רוה"מ: "אני מבקש להודות לכל השותפים בארגון 'יום השחרור וההצלה' – בראשם המשרד לשירותי דת, הקרן למורשת הכותל המערבי והקונגרס היהודי – רוסי שנציגו הבכיר, גבריאל גרמן זכרייב, תרם לשילוב היום המיוחד בלוח השנה שלנו".