היסטוריה: לאחר 12 שנות היעדרות, סוריה תשתתף היום (שישי) בפסגת הליגה הערבית שתתקיים בג'דה שבסעודיה. הנשיא הסורי בשאר אסד הגיע אמש למדינה והתקבל בכבוד מלאכים בשדה התעופה. זאת, לאחר שהנשיא קיבל הזמנה מהלך הסעודי סלמאן לקחת חלק בישיבה ה-32 של הארגון.

הארגון המונה 22 חברים החזיר לאחרונה את סוריה לשורותיו, לאחר שהשעה את חברותה בארגון, בעקבות מלחמת האזרחים העקובה מדם שפרצה בה. הצעדים שהובילו להשתלבותה מחדש של סוריה החלו כבר ב-2018, אך התהליך תפס תאוצה לאחר רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את המדינה בחודש פברואר האחרון. לאחר האסון, שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, הצהיר כי בעולם הערבי נוצרה הסכמה, לפיה הסוגייה הסורית תידרש מחדש, וכי יש לקיים משא ומתן על מנת לטפל במשברים ההומניטריים בתוך המדינה.

שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד  (צילום: afp gettyimages)
שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד (צילום: afp gettyimages)

סעודיה עמדה בראש המאמצים לחזרתה של סוריה לליגה הערבית. בחודש אפריל האחרון, בן פרחאן אף ערך ביקור היסטורי בדמשק, לראשונה מאז שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, ונפגש עם הנשיא אסד. בכלי התקשורת בממלכה הסעודית נמסר אז כי "הביקור מתרחש על רקע הניסיון הסעודי להגיע לפתרון מדיני למשבר הסורי שמאיים על האחדות והביטחון במדינה, ובניסיון להחזיר אותה לסביבה הערבית".

בתוך כך, אנליסטים פוליטיים מסרו לעיתון "Arab News" כי הפסגה עולה בקנה אחד עם השאיפות לאחדות בעולם הערבי. לדבריהם, "הסמכות הגוברת של ערב הסעודית ותמיכתה בפתרונות 'ביתיים' לבעיות אזוריות, סיפקו חלק גדול מהקריאה למדינות ערב לשתף פעולה. מאז 1945, נרשמו פגמים בפסגות הליגה הערבית, אם זה על ידי משברים אזוריים ומחלוקות רבות בתוך מדינות ערב, עד כדי כך שרבות מאותן פסגות בוטלו".

נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)
נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)

עם זאת, מסבירים האנליסטים כי "נראה שהפסגה בג'דה שונה. קדמו לה מספר יוזמות וצעדים מעשיים, שבראשן עמדה סעודיה, שמטרתן תחילה להניח בסיס חיובי לפסגה, ובעקבות כך לבנות עמדה ערבית מאוחדת לגבי משברים אזוריים והמסגרת הקולקטיבית הדרושה כדי לטפל בהם".

במקביל לחזרתה של סוריה, במרכז הדיונים בפסגה יעמדו שני נושאים מרכזיים - הסכסוך המתמשך בסודן, בין כוחות הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות "התגובה המהירה", וכן המלחמה בתימן. בנוסף, הליגה הערבית גם תדון בעניין הפלסטיני והן בהתפתחויות ברצועת עזה, ביהודה ושומרון, המצב הלבנון ומצב הפליטים הסורים והפלסטינים. כמו כן, הליגה גם תדון במלחמה באוקראינה, שעל פי הדיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", הנשיא וולודימיר זלנסקי צפוי להשתתף בפסגה.