מפקד הצי המלכותי של בריטניה לשעבר הזהיר כי "ייתכן שרוסיה הניחה חומר נפץ רדום על קרקעית הים הצפוני בסמוך לבריטניה", כך דיווח הבוקר (שני) ה"דיילי מייל" הבריטי. על פי הדיווח, חומר הנפץ מסכן את הכבלים התת-ימיים, כשמקביל עולה החשש כי פוטין עלול לפגוע באספקת החשמל של בריטניה ונתק את תשתיות התקשורת שלה.

האזהרה של הקצין הבכיר מגיעה לאחר שספיניות רוסיות נצפו בסמוך לבריטניה מוקדם יותר החודש. שר ההגנה הבריטי בן וולאס הזהיר כי "לרוסיה יש כוונה ויכולת" לחבל בקווי התקשורת התת-ימיים של הממלכה". לדבריו, "למוסקבה יש תוכנית ספציפית שנועדה לכך, שבה הם יתקפו תשתית לאומית קריטית של אחת המדינות המתנגדות לה". עוד הוסיף וולאס, כי "לרוסיה יש מספר צוללות ודרכים שונות על מנת לבצע את המטרה הזו".

רישי סונאק (צילום: REUTERS/Hannah McKay/Pool)
רישי סונאק (צילום: REUTERS/Hannah McKay/Pool)

ד"ר דווין ריאן מנזס, ממכון המחקר Polar Research & Policy, מציין כי מתקפה על תשתית כל כך קריטית, עלולה "לגרום להפסקות אינטרנט והפסקות חשמל כבדות". הוא הדגיש כי "ייקח שבועות לתקן את הנזק שעלול להיגרם לכבלים התת-ימיים, וזה אף יכול לגרום לתסיסה אזרחית פוטנציאלית ותהפרעויות".

האיום התת-ימי מצד רוסיה אינו דבר חדש, שכן איומים דומים נשמעים מאז שנת 2015. למרות שמוסקבה עדיין לא פעלה באופן ממשי, ישנה דאגה כי הקרמלין אכן יפגע בכבלי אינטרנט התת-ימיים, שכן דרכם עוברים 95% מתעבורת האינטרנט בעולם, ועסקאות פיננסיות בשווי 10 מיליארד דולר. בשנת 2017, הזהיר ראש הממשלה רישי סונאק, אז חבר פרלמנט, כי ישנו דוח המזהיר מפני "האיום הקיומי" שעומד בפני בריטניה, במקרה של התקפה על הכבלים התת-ימיים שברשותה. הדוח הראה כי הכבלים אינם מוגנים, וכי נדרשים כישורים בסיסיים בלבד כדי למצוא אותם ולהרוס אותם. עוד נמצא, כי אין להם שום מערכת גיבוי, מכיוון שאף לווין אינו יכול להתמודד עם נפח הנתונים שהכבלים נושאים.

בשנים האחרונות, השקיעה רוסיה רבות בלוחמה תת-ימית, כשבבעלותה ספינות וצוללות המסוגלות להפעיל מיני-צוללות ורובוטים לפעילות בעומק רב. בחודש ספטמבר האחרון, דווח על פיצוצים מסתוריים בצינורות הגז נורד סטרים 1 ו-2. לפי דיווחי המכון הסיסמוגרפי של שוודיה, זוהו פיצוצים עוצמתיים תת-מימיים באזורי צינור הגז Nord Stream באזור שוודיה ודנמרק. זאת, לאחר שזוהו בהם דליפות. "יש כמה אינדיקציות לכך שמדובר בנזק מכוון", אמר מקור ביטחוני אירופאי, והוסיף כי עדיין מוקדם להסיק מסקנות.