הבחירות בארה"ב צפויים להתקדם בעוד יותר משנה, אך באיחוד האירופי כבר מתכוננים ליום שאחרי ביידן. רשת CNBC האמריקאית דיווחה כי גורמים רשמיים באיחוד כבר פועלים על מנת להגיע לקדם כמה שיותר עניינים משותפים, לפני שדונלד טראמפ עלול לחזור לבית הלבן. גורם בכיר מסר כי "יש שיתוף פעולה ותיאום הדוק וחסר תקדים בין האיחוד האירופי לממשל האמריקאי".

הגורם הבכיר הוסיף כי "האיחוד האירופי מודע לכך ששיתוף הפעולה הזה אינו מובן מאליו, וגישה כזו עשויה להשתנות כשיש מישהו כמו טראמפ בבית הלבן. האיחוד האירופי מנסה להשתמש במומנטום הנוכחי כדי לקדם מספר פעולות, בהם יש לנו אינטרסים משותפים". לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות בארה"ב, האיחוד האירופי הביע את שביעות רצונות מכך שביידן נבחר, לאחר ארבע שנים מאתגרות תחת הנשיא טראמפ.

דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)
דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)

לאחר שביידן נכנס לבית הלבן, חל שיפור דרסטי ביחסים שבין ארה"ב לאיחוד האירופי. סדרי העדיפויות המדיניות של ביידן התאימו רבות לאלו שבבריסל, כולל אופן ההתמודדות עם מגפת הקורונה ושינויי האקלים. זה בא לידי ביטוי באופן מובהק יותר, עם פלישת רוסיה לאוקראינה, כאשר מנהיגים אירפים בירכו את ארה"ב על התמיכה הצבאית והכלכלית הגדולה בעולם. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הצהירה לאחרונה כי "ארה"ב והאיחוד האירופי נקטו עמדה חזקה ומאוחדת נגד רוסיה והפלישה הבלתי חוקית לאוקראינה".

קווים קלאודן, אסטרטג עולמי במכון מילקן, מסר לרשת CNBC כי "זו תהיה מערכת יחסים קשה. האירופים חוששים כי ארה"ב תפסיק את התמיכה באוקראינה". זאת, לאחר שטראמפ התראיין לרשת CNN וסירב לענות האם הוא תומך באוקראינה במלחמה שמתרחשת באירופה, מאז פברואר 2022. במקביל, מושב פלורידה, רון דה-סנטיס, שצפוי להשיק בקרוב את הקמפיין הנשיאותי שלו, אמר כי הוא מאמין שארה"ב לא צריכה להתערב עוד במלחמה.

דיפלומט בכיר נוסף הצהיר כי "השותפות הטרנס-אטלנטית נותרה חיונית עבור האיחוד האירופי. האיחוד מפתח את הדרך שלו לעבר אוטונומיה אסטרטגית, אך זה לא אומר שאנחנו מנים עורף לבעלות בריתנו. להפך, זה אומר שאנחנו צריכים להיות מסוגלים לעשות את הבחירה שלנו". אותו גורם הוסיף כי "זה יימשך ללא קשר למי שיכהן בבית הלבן, יש הבנה באירופה שלנשיא האמריקאי הבא יהיו כמובן אינטרסים פנימיים, שלעיתים קרובות אינם תואמים למה שאירופה תרצה, ההוכחה לכך היא ממשל ביידן, למרות מערכת היחסים הקרובה, הוא הציג סובסידיות חסרות תקדים שאיימו על הכלכלה האירופית".