מלחמת רוסיה-אוקראינה: מושל חצי האי קרים, סרגיי אקסיונוב, אשר נתמך על ידי הקרמלין במוסקבה, מודאג מיכולתו של הצבא הרוסי להגן על האזור, כך על פי משרד ההגנה הבריטי. על פי הבריטים, אקסיונוב צפוי לדרוש גיוס נרחב של קבוצות שכירי חרב, כמו "כוח וגנר", על מנת לחזק את שורות ההגנה באזור. 

בשבועות האחרונים התרחשו מספר תקיפות אוקראיניות בחצי האי קרים, כולל תקיפות באמצעות כטב"מים על העיר הגדולה באזור, סבסטופול, הממוקמת על חוף הים השחור. על פי טענת הרוסים, האוקראינים פגעו במתקן נפט בנמל העיר, ונגרמה שריפה במקום, אך לא היו נפגעים. כמו כן, בתקיפה אחרת, דווח על סדרת פיצוצים שגרמה לפגיעה בקו הרכבת בין סבסטופול לעיר סימפרופול.

פגיעה בקו הרכבת בין סבסטופול לעיר סימפרופול. (צילום: gettyimages)
פגיעה בקו הרכבת בין סבסטופול לעיר סימפרופול. (צילום: gettyimages)

פיצוץ גשר קרים (צילום: gettyimages)
פיצוץ גשר קרים (צילום: gettyimages)

בתוך כך, בעדכון המודיעיני של משרד ההגנה הבריטי, הודגש בנוסף כי רוסיה חווה בתקופה האחרונה ריבוי של קבוצות סמי-צבאיות, היוצאות מתוך הצבא הסדיר. לפי הערכת המשרד, לקבוצות אלו יש חשיבות רבה, במיוחד בחצי האי קרים עוד ציינה בריטניה, כי אקסיונוב היה גורם מרכזי בהקמתם של מספר חידות מסוג זה, שרובן "זכו למעמד חצי רשמי כיחידות מילואים של הצבא הסדיר". אקסיונוב כנראה מעוניין "להרשים את הבכירים הרוסים בפטריוטיות שלו, על ידי גיוס לוחמים, אך סביר להניח שבמקביל, הוא מודאג גם מהיכולות של הצבא הסדיר להגן על האי", נכתב בנוסף בעדכון הביטחוני.

בנוסף, בריטניה ציינה כי חלק מהסיבה שאקסיונוב עשוי להרגיש פגיע מיכולתו של הצבא הרוסי, היא כי היחידה המרכזית שהייתה ממוקמת בחצי האי, נשלחה לאזורים מרוחקים באוקראינה כחלק מהמלחמה ואף ספגה אבדות כבדות. בתוך כך, ד"ר סקוט סאוויץ', ממכון המחקר RAND, ציין בפני "ניוזוויק" כי "ייתכן שאקסיונוב פועל על מנת להשפיע על התדמית שלו, ולכן הוא מנסה למשוך תשומת לב לחצי האי קרים. באמצעות גיוס היחידות הסמי-צבאיות, ניתן לבנות כוח נאמן, שאף יכול להשיות שימושי במאבקי הכוח הפנימיים ברוסיה. פעולה זו גם מגבילה את יכולתה של מוסקבה להחליף אותו, אם אי פעם תרצה בכך".

חיילים רוסים בחצי האי קרים (צילום: gettyimages)
חיילים רוסים בחצי האי קרים (צילום: gettyimages)

מוקדם יותר החודש, הצהיר נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, כי מדינתו מתכוונת למבצע שחרור חצי האי קרים מהכיבוש הרוסי. לדבריו, "הקהילה הבינלאומית מבינה - לא יהיה הסכם הפסקת אש וחזרה ליחסים דיפלומטיים ללא השבת חצי האי קרים לריבונות אוקראינה". במקביל, שר ההגנה של אסטוניה, האנו פבקור, טען כי "חצי האי קרים הוא קו אדם עבור הנשיא הרוסי פוטין".

לדבריו, "האזור תופס מקום חשוב מאוד במיתוס הלאומי של פוטין, שכן כיבושו ב-2014, בצורה כה מהירה, מסמלת עבור הפיקוד הבכיר "חידוש האמון והיכולת של מוסקבה". כמו כן, הדגיש כי אין למנוע מאוקראינה לבצע מתקפה בחצי האי קרים, וכי אין צורך לחשוש מהנשק הגרעיני של מוסקבה".