במהלך השבועיים האחרונים משלחות של חמאס והג'יהאד האסלאמי הגיעו לקהיר על מנת לדון עם בכירי המודיעין המצרי על הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל. על פי הדיווחים, בקהיר הבטיחו לארגוני הטרור בתמורה, כי יסייעו בפיתוח הכלכלי ופיתוח התשתיות ברצועה. עם זאת, הבוקר (רביעי) מקור המעורה בפרטים מסר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", היוצא לאור בלונדון, כי "הדיווחים היו חסרי בסיס וכי הביקור היה למטרות יחסי ציבור בלבד".

גורם בכיר נוסף ברצועה ציין כי מצרים הבטיחה לחמאס לפתח מתקנים נוספים במעבר רפיח, אך מבלי לציין לוחות זמנים. הגורם הדגיש כי אחד המכשולים שקהיר העמידה היא סירובה של הרשות הפלסטינית, שמתנגדת לתנועות הסחר בין מצרים לעזה, כי היא מיטיבה עם ממשלחת חמאס ברצועה, וכי כספי המיסים כלל לא יגיעו לרמאללה. זאת, בניגוד למעבר כרם שלום, ממנו גובה הרשות מיסים.

מעבר רפיח (צילום: gettyimages)
מעבר רפיח (צילום: gettyimages)

כזכור, נציגי חמאס והג'יהאד האסלאמי נפגשו מוקדם יותר החודש בקהיר עם ראש שירות הביון הכללי המצרי, עבאס כאמל. שתי המשלחות הגיעו מרצועת עזה לאחר הזמנה רשמית של כאמל. ראש לשכת התקשורת של תנועת הג'יהאד האיסלאמי, דאוד שהאב, אמר בהצהרות לעיתונות כי הפגישה התקיימה בנוכחות מספר חברי הלשכה המדינית של התנועה ומספר בכירים בשירות המודיעין הכללי.

שהאב הוסיף כי הפגישה "שיקפה את הלהט של מצרים לבטיחות ולהקל על הסבל של עמנו, במיוחד בני עמנו ברצועת עזה בשל המצור הבלתי צודק שנמשך למספר שנים". "התנועה להוטה לחזק את היחסים עם האחות מצרים", ציין שהאב. "הפגישה סקרה את כל הנושאים הנוגעים לעניין משותף, כולל התנאים הפוליטיים והשטחים, במיוחד ההסלמה האחרונה בעזה, רצח מנהיגי ההתנגדות והמתרחש בגדה המערבית ובירושלים". עוד הסביר כי "התנועה אישרה את עמדותיה האיתנות בהגנה על העם הפלסטיני, אדמתו וקדושתו".

עזה (צילום: gettyimages)
עזה (צילום: gettyimages)

במהלך הפגישה, דיווחו גורמים פלסטינים על המתווה של מצרים בתמורה להסכם הפסקת אש. על פי הגורם, הפרויקטים "עומדים בפני שורה של מכשולים, שהחשוב שבהם הוא חוסר ההתהלבות בצד המצרי להרחיב את תפקידיה בכל הקשור לניהול הפרויקטים ברצועה, שכן הפיקוח על ניהול הנמל בתוך עזה יהפוך את מצרים לאחרית אל מול הכוחות הבינלאומיים וישראל, במקרה של הברחת נשק לרצועה דרך הנמל".

"בין הנושאים העומדים בשיחות בין קהיר לחאמס והג'יהאד האסלאמי הוא אספקת חשמל מצרי לרצועה, באמצעות פרויקט גדול, שבאמצעותו תספק מצרים לעזרה 100 מגה וואט, ויתוגבר בהמשך", הוסיף הגורם.