הסערה סביב שריפת ספר הקוראן בשוודיה נמשכת: איראן הצהירה היום (ראשון) כי לא תמנה שגריר חדש בשטוקהולם, בירת שוודיה, בעקבות המפגן המחאתי, בו מפגינים, בהם פליט עיראקי, שרפו את הספר מחוץ למסגד בבירה השוודית. שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן, תקף את ממשלת שוודיה והאשים אותה בכך שהתירה לאירוע להתקיים.

שר החוץ האיראני הוסיף כי "התהליך שבו אנו אמורים למנות שגריר חדש בשטוקהולם לא יתממש, עקב ההיתר שהביאה הממשלה השוודית לחילול הוקראן הקדוש". במקביל, שר החוץ העיראקי ביקש ממקבילו השוודי להסגיר את המפגין ששרף את ספר הקוראן, בטענה כי הוא עדיין מחזיק באזרחות עיראקית, ועל כן עליו לעמוד לדין בבגדד.

בעיראק זועמים על שריפת הקוראן בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)
בעיראק זועמים על שריפת הקוראן בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)

מפגינים מול שגרירות עיראק בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)
מפגינים מול שגרירות עיראק בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)

בתוך כך, הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, המונה 57 מדינות, הצהיר בישיבת החירום שנערכה בג'דה שבסעודיה, כי "יש לנקוט צעדים מאוחדים וקולקטיביים גדי למנוע מאירועים דומים נוספים שבהם שורפים את הספר הגדול לאסלאם". מזכ"ל הארגון הדגיש כי "שריפת הקוראן אינה תקרית אסלאמופובית רגילה", וקרא למדינות ברחבי העולם לדבוק בחוק הבינלאומי שאוסר בבירור בכל תמיכה בנשאה דתית. האירוע גרם לסערה רבה במדינות האסלאמיות ברחבי העולם, כשמרוקו, כווית, ירדן ואיחוד האמירויות אף החזירו את שגריריהן משטוקהולם בעקבות התקרית.

ביום חמישי האחרון עשרות מפגינים הסתערו על מתחם שגרירות שוודיה בבגדד, בירת עיראק, בעקבות הזעם של שריפת הקוראן בשטוקהולם. בתיעודים שהופצו ברשתות החברתיות, ניתן היה להבחין בקהל רב שנכנס לבניין השגרירות ואף שהה במקום זמן ממושך, עד שכוחות הביטחון המקומיים נפרסו באזור. האירוע גרם כאמור לזעזוע ולגינויים רבים בעולם המוסלמי, כשנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי "נלמד את תושבי המערב המתנשאים שהעלבת המוסלמים אינה ביטוי לחופש המחשבה".