ביום שישי האחרון, אישר נשיא ארצות הברית בריאיון ל-CNN, שארצו תספק לאוקראינה פצצות מצרר - המלאות בעשרות פצצונות, כחלק מחבילת סיוע רחבה. הדבר מהווה שינוי מדיניות משמעותי, שכן האמריקאים סירבו לספק לקייב את התחמושת עד כה, בגלל הסכנה הנשקפת לחפים מפשע. הממשלה באוקראינה מתעקשת כי החימוש נחוץ לטובת מתקפת הנגד שהיא עורכת בימים אלה.

ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם ביקרו את ההחלטה: ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר אמש כי מדינתו היא אחת מ-123 המדינות שחתומות על האמנה בנושא תחמושת מצרר - שאוסרת על הפצה או שימוש בהן. ראש ממשלת ניו זילנד אף הרחיק ואמר כי "פצצות מצרר הן כלי נשק חסר אבחנה שגורם נזק לאנשים חפים מפשע ויכול להשפיע לאורך זמן". גם בממשלת קנדה הביעו הסתייגות מההחלטה ואמרו שהם בעיקר מודאגים "מההשפעה הפוטנציאלית של הפצצות על ילדים". שרת ההגנה של ספרד הביעה עמדה דומה ואמרה "לא לפצצות מצרר וכן להגנה הלגיטימית על אוקראינה".

הצפות ענק באוקראינה בעקבות פיצוץ הסכר ע"י רוסיה

פצצות מצרר הן פצצות המכילות בתוכן מספר רב של "פצצונות" קטנות המתפזרות במרחב, במטרה לפגוע בכמה מטרות בו-זמנית. בגלל הנזק הרב שהן גורמות והסיכון לפגיעה בבלתי-מעורבים, הן נחשבות ללא לגיטימיות בעיני רוב ממשלות העולם, והשימוש בהם נאסר באמנה עליה חתמו למעלה מ-100 מדינות. ארה"ב, רוסיה וגם ישראל, לא חתומות על האמנה.

ההחלטה זכתה לביקורת גם מארגוני זכויות האדם: באמנסטי אינטרנשיונל אמרו כי פצצות מצרר מהוות "איום חמור על חיי אזרחים, אפילו הרבה אחרי שהסכסוך הסתיים", בארגון Human Rights Watch דרשו משני הצדדים לחדול מהשימוש בתחמושת מצרר, והוסיפו כי "הן הורגות כבר עתה אזרחים, וימשיכו לעשות זאת במשך שנים רבות".