הנשיא יצחק הרצוג נחת אתמול (שלישי) בוושינגטון לביקור מדיני במסגרתו ייפגש עם ביידן ועם שורה של חברי ממשל. כאמור, הביקור מתרחש על רקע המתיחות חסרת התקדים בין ישראל לארצות הברית לאור קידום הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. 

"רוסיה איימה בהכרזת מלחמה": המדינה שהתקפלה מול האיום של פוטין

לאחר נאומו של הרצוג בקונגרס, בהזמנתו של קווין מקארתי יו"ר בית הנבחרים, כמה מחוקקים מהאגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית החרימו את הנאום. הנציגה פראמילה ג'יאפאל כינתה את ישראל בסוף השבוע מדינה "גזענית", הניצבת בפני מכה משמעותית מתוך מפלגתה, כמו גם רפובליקנים, שהעלו החלטה המאשרת את תמיכת ארה"ב בישראל ומכנה אותה דמוקרטיה.

בתגובה לכך השיב מקארתי: "המפלגה הדמוקרטית צריכה להילחם באנטישמיות בשורותיה. ישראל לא תמצא קבוצה גדולה יותר של תומכים מאשר רפובליקנים בקונגרס האמריקאי. אני מתכבד שהנשיא הרצוג יצטרף אלינו וינאם לעולם מהקפיטול לרגל חגיגות 75 שנים [לעצמאות ישראל]".

ג'ו ביידן ויצחק הרצוג בבית הלבן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן ויצחק הרצוג בבית הלבן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

עוד הוסיף היו"ר: "הוועד הדמוקרטי של בית הנבחרים צריך לענות על כמה מההערות האחרונות של חברי המפלגה הדמוקרטית. הקונגרס שומר על תמיכה דו-מפלגתית מתמשכת בישראל, אבל הדמוקרטים צריכים לדחות את המשך הרטוריקה האנטישמית מתוך מפלגתם".

כאשר נשאל על הביקורת האחרונה של ממשל ביידן על ישראל, כדוגמת ההצהרה הקוראת לחופש ההתכנסות כאשר ישנן הפגנות גדולות ושלוות במשך כמעט 30 שבועות, וההחלטה לא לאפשר עוד שיתוף פעולה מדעי וחקלאי במימון ארה"ב בין אמריקאים וישראלים בגדה המערבית, אמר מקארתי כי הוא "מודאג מאוד מכל מדיניות ממשל ביידן שנראה שהיא שופטת מראש את ישראל. כל עוד הרפובליקנים שולטים בבית הנבחרים, אנחנו תמיד נדחק כל מדיניות שמנסה לפגוע ביחסי ארה"ב וישראל".

הרצוג אמור לנאום היום במושב משותף של הקונגרס. הוא יהיה הנשיא הישראלי השני שיעשה זאת, אחרי אביו, חיים הרצוג, שעשה זאת בשנת 1987.