כדור הארץ חווה השבוע את היום החם בתולדותיו, ברקע גל החום הגלובלי בו נמדדו טמפרטורות המתקרבות ל-50 מעלות ברחבי דרום אירופה. מדענים חוששים כי החרפתו של משבר האקלים מקשה על יכולתו של הטבע לענות על הצרכים התזונתיים שלנו, ויוביל בעתיד למחסור חמור במזון.

46 מעלות באיטליה, 44 בספרד: אירופה נמסה באחד הימים החמים בתולדותיה
שיא מטריד חדש נשבר: תועד היום החם ביותר על פני כדור הארץ

"מערכת אספקת המזון שלנו היא גלובלית", הסביר פרופ' ג'ון מארשם מאוניברסיטת לידס הבריטית. "אנחנו רואים עלייה בסיכון לאובדן אדיר של תבואה באזורים שונים בעולם, דבר שישפיע על זמינות המזון והמחיר שלו". לדבריו, כיום החשש עוד לא מתממש בשטח, אך העלייה באירועי החום החריגים, שצפויה להיות מוכפלת פי 12 עד 2040, מקרבת אותנו אל התממשות תרחיש האימים.

בשנים שעברו גלי החום גרמו לפגיעה קשה בחקלאות: ב-2018 השמיד החום כמחצית מתבואת אירופה, ובשנה שעברה חקלאים בבריטניה צפו בפירות והירקות שלהם מתים מהחום בטרם הספיקו לקטוף אותם. "אנחנו מבודדים יחסית מההשפעות של משבר האקלים עלינו, כי אנחנו יכולים לברוח למרחבים ממוזגים, אבל אנשים שעוסקים בחקלאות רואים את ההשפעות הקשות בשטח. הטבע לא יכול לקחת הפסקה במזגן".

ביום שלישי האחרון, כאמור, נמדדו טמפרטורות המתקרבות ל-50 מעלות ברחבי אירופה. באיטליה נרשם עומס חום של 46 מעלות, בספרד 44 מעלות וביוון 41 מעלות. 

בתי החולים באיטליה דיווחו על זינוק באשפוזי החירום, וביוון ובאלפים השוויצרים, שם נרשמו היום 40 מעלות, נאבקו צוותי כיבוי בשריפות ענק. בספרד כילתה שריפה 20 בתים, אך הלחות שעלתה עם רדת החשיכה סייעה לצוותי הכיבוי להשתלט על הלהבות.

הטמפרטורה החמה ביותר אי פעם נמדדה בסיציליה באוגוסט 2021, אז נרשם חום כבד של 48.8 מעלות. מדענים מזהירים כי אירופה מתחממת בקצב מהיר מהתחזיות. "יש הרגשה של אובדן שליטה", אמרה פרופ' האנה קלוק מאוניברסיטת רידינג הבריטית. "גלי החום האלו מדאיגים מאוד וקטלניים: בשנה שעברה מתו כ-61 אלף אירופאים מהחום, והשנה החום צפוי לגבות מספר דומה של חיי אדם".

קלוק הסבירה כי "בועת אוויר חם עוטפת בימים אלו את אירופה, והפכה את איטליה ושכנותיה לתנור ענק. האוויר החם מגיע מכיוון אפריקה ותורם לעליית טמפרטורת הים התיכון".