בחודש ספטמבר האחרון סערה איראן בעקבות מותה של הצעירה הכורדית, מהסא אמיני, שהוכתה למוות על ידי "משטרת המוסר", בטענה כי "לא עטתה את החיג'אב כהלכה". במשך מספר חודשים, המונים יצאו להפגין כנגד הדיכוי של המשטר, כשגם הנשים נלחמו על זכויותיהן. בתוך כך, לאחר שהמחאה נחלשה וכמעט נעלמה, חזרו השלטונות באיראן לפעול באופן נוקשה כלפי נשים המפרות את "קוד הלבוש האסלאמי".

על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", השבוע סגרו הרשויות את משרדי החברה "Digikala", הידועה בכינויה כ"אמזון של איראן", לאחר שהצוות הנשי של האתר, נצפה ברשתות החברתיות ללא כיסוי ראש או חיג'אב. המשטרה המקומית שתפסה את מקומה של "משטרת המוסר" או בשמה הרשמי "סיירת ההדרכה" שפורקה לאחר המחאות, החלה לערך סיורים ברחובות הערים על מנת לאכוף את קוד הלבוש האסלאמי, וסגרה מאות בתי קפה, מסעדות וגני שעשועים שבהם נראו נשות הצוות, כשהן מפרות את החוק. במקביל, המשטרה המקומית גם סגרה לאחרונה מספרה חדשה, לאחר סרטון שהופץ ברשתות החברתיות, בו ניתן להבחין בנשים אשר חוגגות את פתיחתו של המקום החדש.

על פי הדיווח בעיתון האמריקאי, במקרים רבים, אותן נשים אשר הפרו את החוק, אף עומדות בפני שופט. רק לאחרונה, תושבת טהרן נתפסה נוהגת ללא כיסוי ראש, ובגזר הדין נקבע כי תעבוד במשך כחודש בהכנת גופות לקבורה. אישה אחרת נידונה ל-270 שעות של ניקיון מבני ממשל, בגין הפרת חוק החיג'אב. יש לציין כי גברים שלובשים מכנסיים קצרים, ננזפים גם הם על ידי המשטרה המקומית.

נשים בטהרן (צילום: AFP via Getty Images)
נשים בטהרן (צילום: AFP via Getty Images)

מחאת החיג'אב בטהרן (צילום:  REUTERS/Stringer)
מחאת החיג'אב בטהרן (צילום: REUTERS/Stringer)

למרות חידוש הסיורים, מספר הנשים אשר מפרות את החוק הולך וגדל. על פיה הדיווחים, בסיור קטן בטהרן ניתן להבחין כיום בנשים רבות אשר יושבות בבתי הקפה, כשהן לבושות במכנסי ג'ינס צמודים כשהן אינן עוטות כיסוי ראש. עוד ניתן להבחין, בנשים רבות אשר רוכבות על אופנועים וטוסטוסים ברחבי טהרן ואף מתהדרות בקעקועים, אשר מנוגדים לאמונה בדת האסלאמית. רכיבה על אופנוע אמנם אינה בלתי חוקית עבור הנשים האיראניות, אך בפועל, הרשויות ממעטות לתת להן רישיון.

כאמור, "משטרת המוסר" אמנם פורקה כמה חודשים לאחר הפגנות הענק במדינה, אך מאז המשטרה המקומית לקחה על עצמה יותר ויותר משימות שטופלו בעבר על ידי משמרות הצניעות. דובר המשטרה אף ציין כי "אנשים שייתפסו מפרים את קוד הלבוש יוזהרו תחילה, ולאחר מכן יועמדו לדין".

סגירת המשרדים של חברת Digikala, פלטפורמת המסחר האלקטרונית המעסיקה כמעט 9,000 עובדים, מראה את הנכונות של הרשויות באיראן לפגוע גם בעסקים פרטיים על מנת לקיים ערכים חברתיים שרבים מהאיראנים רואים כעתיקים. למרות שהאתר עדיין פעיל, התקרית מראה עד כמה פגיעים עסקים פרטיים במדינה, כשברקע הכלכלה עדיין סובלת מהסנקציות שהוטלו על המדינה על ידי מדינות המערב.