עורך אתר החדשות הסעודי "ARAB NEWS", פייסל עבאס, כתב אמש טור דעה באתר ובו הביע אופטימיות זהירה לגבי הסכם נורמליזציה בין ישראל וסעודיה. לטענתו, "הסכם כזה יכול לרסן את מטורפי הימין הקיצוני בממשלתו של בנימין נתניהו ולהבטיח מדינה פלסטינית אחת ולתמיד". זאת, לאחר שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הצהיר בסוף השבוע האחרון כי "ייתכן שיהיה הסכם בין שתי המדינות".

בפתח הטור, כתב עבאס: "הרשו לי להשתיק את אנשי תיאוריות הקונספירציה שיקפצו למסקנה כי סעודיה מכרה את הסוגייה הפלסטינית. הם יטענו שההוכחה לכך היא הדיונים שהתרחשו, ואם היו באמת היו כאלה, אז בסתר, וזה כשלעצמו סיבה עבורם להאמין שמשהו מפוקפק מתבשל פה. ובכן, עם כל הכבוד, כל שיחות מסוג זה נערכות בסתר ומוכרזות רק כאשר מצליחות, תשאלו את הפלסטינים".

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

"סעודיה היא אחת המדינות הבודדות שממש נוהגות לפעול לפי איך שהן מטיפות. בניגוד לטהרן, עמדתה של ריאד מעולם לא הייתה אידיאולוגית במובן הזה  שסעודיה לא הטיפה לזריקת היהודים לים. למעשה, מאז ועידת מדריד ב-1991, ערב הסעודית נמצאת בחזית בניסיון להשיג הסכם שלום ששם את זכויות הפלסטינים במקום הראשון, ובמקביל מציעה לישראל את ההכרה והערבויות הדרושים לה", הוסיף.

"כמו כן, מגיע היבט נוסף ובו הדרישות הסעודיות מאז סוף שנת 2022, ובהן בין היתר מציאת פתרון הוגן וצודק לפלסטינים, שתמיד עומד בראש סדר העדיפויות של הממלכה. עם זאת, נניח שישראל נוקטת בצעדים רציניים ומשביעי רצון לקראת פתרון, ופתאום הסכם נורמליזציה הופך למציאות. מה יהיו ההשלכות הבאות? אם אמנם הסכם כזה ייחתם, אז ארה"ב לא אמורה לחשוש מתכנית גרעין סעודית, וגם לא צריכה להביע הסתייגות לגבי ביצועה. ואכן, למרות שישראל מעולם לא היוותה איום ביטחוני על סעודיה, הסכם שלום עם ישראל יביא לכך שהאיומים הביטחוניים על הממלכה יהיו רק מצד איראן והחות'ים בתימן".

"מלבד זאת, זה יהיה ניצחון עצם למדיניות החוץ של ממשל ביידן שזכה לביקורת רבה לפני שנת הבחירות המכרעת במדינה", ציין. בסיום, הדגיש עבאס כי מדיניות זו תסייע לפלסטינים, הישראלים והפלסטינים, וכי היא תשמור לא רק על השגשוג העצום שהשיג פרויקט "חזון 2030", אלא המדיניות גם תשאף לבצע טוב ברחבי האזור ובעולם".