דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, אמר היום (שני) כי "הסכם נורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל יפגע בשלום וביציבות האזורית". את הדברים אמר כנעני על רקע הדיווחים האחרונים, כי ממשל ביידן פועל במרץ כדי לקדם הסכם בין המדינות

"הסכם נורמליזציה יכול לרסן את מטורפי הימין בממשלת נתניהו" 
נורמליזציה? "סעודיה לא תעשה הסכם עם ישראל כל עוד המונים מפגינים" 
בדרך לנורמליזציה עם סעודיה? "ביידן נתן אור ירוק לעסקה"
 
 
בריאיון לתקשורת המקומית, הוסיף כנעני כי "מאמציה של ארה"ב לנרמל את היחסים בין ערב הסעודית למשטר הציוני עומדים בראש סדר העדיפויות שלה מזה שנים רבות. ארה"ב התחייבה לתמוך באופן מלא במשטר, ובמסגרת זו היא עושה מאמצים לקרב בין הציונים למספר מדינות באזור". עוד הדגיש כי "מה שקרה בפועל, זה פתיחת ידיו של המשטר הציוני לבצע פשעים נגד האומה הפלסטינית. זאת אנו רואים במיוחד בחצי השנה האחרונה, כשאנו עדים למותם של מאתיים פלסטינים".

נאסר כנעני (צילום: gettyimages)
נאסר כנעני (צילום: gettyimages)

"פשרה עם המשטר הציוני לא תעזור לאומה הפלסטינית, הנושא הזה עומד לנגד עיניה של איראן, ולכן הרפובליקה האסלאמית לא תנקוט בשום צעד כדי להכיר באותו המשטר, זה לא לטובת פלסטין, ולא לטובת השלום והביטחון באזור", הוסיף. כמו כן, כנעני התייחס גם לביקורו של שר החוץ הסורי בטהרן ואמר: "יש לנו סוגיות רבות לשוחח עליהן, בין היתר התוקפנות של המשטר הציוני נגד סוריה, שהוא נושא חשוב ומעניין, נדון גם על הנוכחות הבלתי חוקית של החיילים האמריקאים במדינה".

עיתון ה"ניו יורק טיימס" דיווח בשבת האחרונה כי גורמים ישראלים ששוחחו לאחרונה עם עמיתיהם האמריקאים מעריכים כי ההתקדמות להסכם נורמליזציה עם סעודיה תדרוש "התקדמות משמעותית" בנושא הוויתורים לפלסטינים מצד ישראל. זאת, על אף שבעבר הרושם שהתקבל היה שההסכם לא ידרוש צעדים בשטח, כך לפי הדיווח. בתוך כך, גורמים אמריקאים דיווחו לעמיתיהם על "אופטימיות זהירה" שניתן להתקדם לעבר הסכם, בזמן שהשיחות נמשכות. 

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

לפי גורם ביטחוני שצוטט ב"ניו יורק טיימס", על אף שהמלך סלמאן העביר את רוב סמכויותיו לבנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הוא מעורב בשיחות עם ארה"ב כדי להבטיח שההסכם אכן יכלול צעדים ברורים של ישראל כלפי הפלסטינים.

בדיווח צוין כי קיים ספק גדול מאוד בארצות הברית אם הממשלה הנוכחית בישראל תאשר ויתורים משמעותיים לפלסטיניים, כאלה שיספקו את הסעודיים, וכי דחיפה להצעה כזו עלולה להוביל לפירוק הממשלה. לפי הדיווח, בדיונים עלתה האפשרות שמנהיגי האופוזיציה בישראל יסכימו להסיר את התנגדותם ולהצטרף לממשלת אחדות, לטובת כינון יחסים דיפלומטיים עם הסעודים. 

כזכור, כבר בחמישי האחרון בחן הנשיא אפשרות של הסכם ביטחון הדדי בין ארה"ב לערב הסעודית שתכלול את נרמול היחסים של המדינה עם ישראל, בתנאי שישראל תעשה ויתורים לפלסטינים שישמרו את האפשרות לפתרון שתי המדינות, כך לפי דיווח עיתונאי הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן.