לראשונה מאז תחילת המלחמה באוקראינה, גורם רשמי ברוסיה התייחס לטענות על ילדים אוקראינים שהועברו לשטחה, והציג את הנתונים הבלתי נתפסים. "מאז פברואר 2022, הפדרציה הרוסית קיבלה כ-4.8 מיליון תושבי אוקראינה והרפובליקות של דונבאס, מתוכם מעל ל-700,000 ילדים", מסרה מריה לבובה בלובה, נציבת תלונות הציבור הרוסי לזכויות ילדים. 

"נצטרך להשתמש בגרעין": האזהרה הרוסית - וההסבר השנוי במחלוקת
פוטין: "עימות צבאי עם נאט"ו בסוריה? ערוכים לכל תרחיש"

היא טענה כי רוב הילדים עברו לשטח הרוסי יחד עם "הוריהם או קרובי משפחה אחרים". לבובה-בלובה עמדה בעין הסערה בחודש מרץ האחרון, לאחר שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא נגדה צו, בטענה לאחריות על פשעי מלחמה, וגירוש והעברה בלתי חוקית של ילדים, במהלך הפרישה הרוסית לאוקראינה. צו דומה הוגש גם נגד הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. 

נשיא רוסיה פוטין מאיים על המערב עם נשק גרעיני (צילום: רויטרס)

בתוך כך, סגן יו"ר מועצת הביטחון של הפדרציה הרוסית, דמיטרי מדבדב, התבטא בתחילת השבוע באופן תקיף כלפי אוקראינה ונאט"ו והצהיר כי "אם קייב תשתלט על חלקים מהאדמה שלנו, בתמיכת הברית הצבאית, נאלץ להשתמש בנשק גרעיני". מדבדב פרסם את ההצרה לכבוד יום הצי הרוסי, והסביר כי "אם נניח שמתקפת הנגד האוקראינית תצליח, ואוקראינה אכן תכבוש שטחים, אז בהתבסס על הצו של הנשיא מה-6 בפברואר 2020, נצטרך להשתמש בנשק גרעיני".