מניות הבנקים באיטליה צונחות היום (שלישי) ברגע החלטה של הקבינט האיטלקי למסות בשיעור של 40% "רווחים עודפים" של הבנקים. כזכור, שר האוצר סמוטריץ' התבטא לפני מספר חודשים ברוח דומה.

ביטן תוקף את רגב וסמוטריץ': "עשו רפורמה בתחבורה על חשבון הקשישים"

סמוטריץ' מסרב להעביר כספים לרשויות הערביות: "לא יהיה כסף לפתוח את הלימודים"

מניות הבנקים באיטליה ירדו היום בשיעור של בין 6% ל-8% וההשפעות נראו גם במקומות אחרים: בגרמני ירדו מניות הקומרצבנק והדויטשה בנק ב-3.2% ו-2.9% בהתאמה.

סגן ראש ממשלת איטליה, מתאו סלביני, אמר אמש במסיבת עיתונאים כי ההיטל של 40% על רווחים נוספים של הבנקים הנובעים מריביות גבוהות יותר, בהיקף של כמה מיליארדי יורו, ישמש להורדת מסים ולהציע תמיכה פיננסית למחזיקי המשכנתאות. לפי הערכות אנליסטים בסיטי בנק, שיעור המס שייגבה יהיה 19% מרווחי הבנקים ב-2023.

בצלאל סמוטריץ'  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כזכור, בחודש מאי האחרון התבטא שר האוצר סמוטריץ' בעד מיסוי רווחי יתר של הבנקים: "עוד בהקשרי ריכוזיות, נעסוק בגופים המוסדיים ובהשפעת מימדיהם העצומים על הכלכלה בסקטורים השונים שלה. אי אפשר שלא לדבר במסגרת המאבק בריכוזיות וביוקר המחיה על רווחי העתק של הבנקים כתוצאה מעליית הריבית. רווחים שהם זוכים בהם מן ההפקר ומפערי ריבית גדולים בין אשראי לפיקדונות ולא ניתן לייחס אותם לעבודה קשה והתייעלות".

"אני מוצא היגיון רב במיסוי רווחי היתר הללו בשיעורים גבוהים, בעיקר כדי למנוע מהבנקים את המוטיבציה להשיג אותם, ובכדי לגרום להם לגלגל אותם בחזרה אל הציבור במגוון הכלים שעומדים לרשותם. זוהי הדרך הטובה ביותר לתקן את העיוות שיוצרים פערי הריבית ולהקל על ציבור נוטלי המשכנתאות, ללא התערבות חקיקתית מזיקה כפי שמשתקף במספר הצעות חוק פרטיות שמונחות על השולחן מעת לעת ותוך שמירה על יציבות הבנקים ועל עצמאות בנק ישראל, שהיא קריטית בכלכלה מערבית מודרנית".