לקראת הסכם היסטורי עם סעודיה? הסנאטור האמריקאי הבכיר לינדזי גרהאם אמר כי "עלינו לעשות הכל כדי לתמוך במערכת יחסים חדשה ודינמית בין ארה"ב, סעודיה וישראל". גרהאם הדגיש כי "זה יהיה ארגון מחדש של המזרח התיכון בכל הדרכים הנכונות. הסכמי אברהם, אותם ניהל הנשיא טראמפ, סללו את הדרך לתוצאה כזו".

גרהאם אמר את הדברים לאחר הדיווח אמש ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיו וושינגטון וריאד הסכימו על "קווי מתאר" של הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שיכלול ויתורים מצד ישראל כלפי הפלסטינים. עם זאת, הבית הלבן הכחיש את הדיווחים, כשמסר כי "אין הסכמות על קווי מתאר לנורמליזציה".

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

על פי הדיווח, ארה"ב תעניק לסעודים ערבויות ביטחוניות, כשריאד תקבל גם סיוע בתחום הגרעין האזרחי, דבר שממנו הביעו חשש גורמים ישראלים. פקידים אמריקאים הביאו אופטימיות זהירה כי בתוך תשעה עד 12 חודשים ניתן יהיה לסכם את הפרטים המדויקים. עם זאת, יורש העצר הדגיש בפני יועציו כי אינו ממהר לרוץ לכינון יחסים עם ירושלים, לאור "הקואליציה הקיצונית בישראל", המתנגדת להקמת מדינה פלסטינית. 

לצד דבריו של גרהאם, מחוקקים דמוקרטים כבר הצהירו באופן פומבי כי לא יתמכו בוויתורים האמריקאים ליורש העצר הסעודי, שלדברי גורמי מודיעין, נתן אור ירוק ב-2018 להרוג את העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י. אותם מחוקקים העלו גם חשש לגבי הערבויות הביטחוניות שסעודיה דרשה. גם ערבויות ביטחוניות פחותות, שאינן דורשות תמיכה מפורשת מהקונגרס, צפויות לעמוד בפני התנגדות עזה.

המאמצים להגיע להסכם בין המדינות, הגיעו לאחר שיורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, נפגש לפני כשבועיים בג'דה עם ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן, במטרה להאיץ את השיחות. במקביל, פקידים אמריקאים מסרו כי ביידן עדיין לא החליט מה המחיר שהוא מוכן לשלם, כשהמטרה של הנשיא היא להשאיר את ארה"ב כשחקנית מרכזית במזרח התיכון, על מנת לבודד את רוסיה ולסכל את המאמצים של סין לדריסת רגל באזור. זאת, לאור ההתקרבות של ריאד ובייג'ינג.