בצל המתיחות הביטחונית עם איראן, הרפובליקה האסלאמית חשפה כלי טיס בלתי מאויש חדש מסוג מוהאג'ר 10, כך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות המקומית "תסנים". על פי הדיווח, המל"ט החדש מסוגל לטוס 24 שעות ברציפות, בגובה של עד 24 אלף רגל.

כלי הטיס החדש נחשף בתערוכה של התעשייה הביטחונית המקומית, בנוכחותו של הנשיא איברהים ראיסי. על פי הדיווחים המקומיים, המוהאג'ר 10 בעל יכולת לשאת מטען של עד 300 ק"ג, כאשר המהירות המירבית שלו יכולה להגיע ל-210 קמ"ש. בטהרן גם מדווחים כי כלי הטיס הבלתי מאויש יכול לשאת שורה ארוכה של פצצות ותחמושת, ומצויד במערכות לוחמה ומודיעין אלקטרוניות. לטענת האיראנים, "המומחים והמהנדסים הצבאיים עשו בשנים האחרונות פריצות דרך יוצאות דופן במגוון רחב של טכנולוגיות מקומיות, מה שהופך את הכוחות החמושים לעצמאיים".

כוחות צבא איראנים (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
כוחות צבא איראנים (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

בשנה האחרונה הציגה איראן שורה ארוכה של כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת מקומית. בחודש אפריל האחרון הציג המשטר האסלאמי את ה-Kaman-22, בעל טווח של 3,000 ק"מ, אשר מסוגל להגיע גם לישראל. על פי הדיווחים המקומיים, הכטב"ם הוא רב תכליתי בעל יכולות אסטרטגיות. בנוסף, המטוס מסוגל לטוס עד לגובה של שמונה ק"מ ובעל משך טיסה של יותר מ-24 שעות.

סוכנות הידיעות האיראנית Fars, הודיעה כי הכטב"ם מסוגל לשאת כמה סוגי מטען וארבעה טילים מונחים, שתי פצצות לא מונחות ותחמושת נוספת. בנוסף, המטוס יכול לשמש למגוון משימות, כולל סיור, איסוף נתונים, הדמיה וקרב אוויר עם מטען של כלי נשק חכמים. עוד נמסר כי המל"ט דומה למל"ט האמריקאי "פרדטור MQ-1" וייצורו הוא שדרוג למל"ט Kaman-12 שהוצג לראשונה בספטמבר 2020.

הרפובליקה האסלאמית האיצה השנה את ייצור כלי הטיס הבלתי מאוישים, בעיקר בעקבות המלחמה באוקראינה. טהרן הפכה לספקית הכטב"מים העיקרית של מוסקבה במהלך המלחמה. מוקדם יותר השנה דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי רוסיה ואיראן מקדמות תכניות להקמת מפעל חדש לייצור כטב"מים על אדמת רוסיה. על פי הדיווח, מדובר במפעל שיוכל לייצר לפחות 6,000 מל"טים בתכנון איראני. לטענת הגורמים שצוטטו בכלי התקשורת האמריקאי, משלחת איראנית רמת דרג נחתה ברוסיה בתחילת ינואר כדי לבקר באתר שבו מתוכנן לקום המפעל, וזאת על מנת לסגור את הפרטים האחרונים טרם הוצאת הפרויקט לפועל.