לאחר 18 חודשים שאוקראינה נלחמת בפלישה בקנה מידה מלא של רוסיה, המדינה מתקשה לעמוד בדרישה לחיילים והמתנדבים לא מספיקים. אלפים עזבו את המדינה, ואחרים מוצאים דרכים להתחמק מקציני הגיוס.

"ערפדים": הנשק האוקראיני שרוסיה לא מצליחה להתמודד איתו
לאחר שנעלם מהרדאר: פריגוז'ין בהופעה פומבית ממקום מפתיע

"המערכת מאוד מיושנת", אומר יהור, אזרח אוקראינה. הוא ראה את אביו סובל מבעיות נפשיות לאחר שנלחם עם הצבא הסובייטי באפגניסטן. זו הסיבה שהוא לא רוצה להילחם. לפני הפלישה של רוסיה, לגברים שלא רצו לעשות שירות צבאי בגלל אמונתם הדתית, הוצעה אלטרנטיבה - עבודה בחקלאות או בשירותים חברתיים.

הבחירה הזו נעלמה מאז פרוץ המלחמה בשנה שעברה, אבל יהור חושב שהיא עדיין צריכה להיות זמינה. "כל מצב הוא אינדיבידואלי", טוען יהור. "העובדה שכתוב בחוקה שכל האזרחים הגברים חייבים להילחם היא, לדעתי, לא עולה בקנה אחד עם הערכים של היום". לאחרונה הוא נשלח למרכז גיוס לאחר שנעצר על ידי המשטרה בקייב, שהאשימה אותו בהימנעות מהגיוס. בסופו של דבר הוא הורשה ללכת הביתה, לאחר שהתלונן על בעיות גב.

מלחמת רוסיה-אוקראינה: תקיפת מל"טים מתאבדים בקייב (צילום: רויטרס)

ישנם פטורים משירות, כולל הורים יחידם. אבל מי שהורשעו בהתחמקות מגיוס צפויים לקנסות, או אפילו עד שלוש שנות מאסר. "צריך לאפשר לכל אחד לתרום למלחמה הזו אם לוקחים בחשבון את מצבו", אומר יהור. "אני מרחם על אנשים שנמצאים בחזית, אבל אין לי אלטרנטיבה פציפיסטית".

הנשיא וולודימיר זלנסקי פיטר כל ראש הגיוס באוקראינה לאחר האשמות נרחבות נגד קצינים במערכת, כולל לקיחת שוחד והפחדה. משפחתו של ראש גיוס צבאי אחד באודסה אף הואשמה לאחרונה בקניית מכוניות ורכוש בחוף הדרומי של ספרד בעלות של מיליוני דולרים.

הגיוס הוא הסיבה שרוב הגברים מתחת לגיל 60 לא יכולים לעזוב את אוקראינה. אלפים מנסים לעתים קרובות לחמוק מהמדינה. עבור אלה שנשארים, צ'אטים קבוצתיים המוניים עוזרים להם להימנע מגיוס. שרשורי טלגרם נותנים טיפים על היכן מסיירים קציני גיוס. ישנם צ'אטים עבור אזורים וערים שונות ברחבי הארץ.

הקצינים בקבוצות אלו ידועים בשם "זיתים", בגלל צבע המדים שלהם. משרד ההגנה של אוקראינה קרא לאנשים לעדכן את הפרטים שלהם במאגר מידע לאומי. ישנן טענות על קצינים המשתמשים בטקטיקות הפחדה. יש גם דיווחים על מתגייסים שמצאו עצמם בקו החזית עם חודש של הכשרה בלבד.

נראה כי הרשויות להוטות להחזיר את האמון. "זה בסדר לפחד", הוא הסלוגן של מסע ההסברה האחרון שלהם. אנטון, סטודנט בן 22, כבר החליט, "כשהתחילה המלחמה, לא הייתי מוכן להתגייס. עכשיו אני צריך להתכונן לצאת למלחמה בעתיד". אנטון לא חושב שזה טוב שאנשים נמנעים מהגיוס, אבל אומר שהוא מבין למה מישהו לא ירצה להילחם. "כולם מפחדים, אבל אם המצב יחמיר, אין סיכוי שאשב כאן בקייב", אמר אנטון.