נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הודיע היום (שבת) במהלך ועידת ה-G20 בהודו על פרויקט תשתיות ענק לחיבור המזרח התיכון, האיחוד האירופי והודו ברשת של מסילות רכבת, קווי ספנות, כבלי תקשורת מהירה וצינורות להעברת אנרגיה. בין היתר, ביידן הודיע כי ישראל וסעודיה יהיו חלק מהפרויקט הגדול.

בארה"ב חושפים: "יש הבנות רחבות על רכיבי נורמליזציה בין ישראל לסעודיה"

ההסכם מגיע בזמן קריטי, כשבמקביל ביידן מנסה להתמודד עם הלחץ מצד סין על תשתיות גלובליות, על ידי הצגת וושינגטון כשותפה ומשקיעה חלופית למדינות המתפתחות בקבוצת G20. ביידן אמר כי מדובר ב"עסקה גדולה" שקשר בין נמלים על פני שתי היבשות ותוביל ל"מזרח תיכון יציב יותר, משגשג יותר ומשולב". עוד הוא אמר על ההסכם כי הוא יפתח "הזדמנויות אינסופיות" לאנרגיה נקייה, חשמל נקי ויחבור קהילות.

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

ראש ממשלת הודו, רנדרה מודי, אמר: "היום, כשאנחנו מתחילים ביוזמת קישוריות גדולה כל כך, אנחנו זורעים את הזרעים לדורות הבאים לחלום גדול יותר". "העסקה צפויה להועיל למדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית באזור, ותתן תפקיד קריטי למזרח התיכון במסחר העולמי, אמר ג'ון פינר, סגן היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב.

מטרת הפרויקט הינה לקשר בין מדינות המזרח התיכון באמצעות רכבת ולחבר אותן להודו באמצעות נמל, ולסייע בזרימת האנרגיה והמסחר מהמפרץ לאירופה, כך לפי גורמים אמריקאים, וזאת על ידי קיצוץ בזמני השילוח, העלויות והשימוש בדלק. "קישור אזורי מפתח אלה, לדעתנו, הוא הזדמנות ענקית", הוסיף פינר.

שר החוץ אלי כהן: "אני מברך על דבריו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לגבי פרויקט החיבוריות היבשתית שיחבר בין הודו, דרך המפרץ הערבי ועד הים התיכון. משרד החוץ ממשיך לעבוד לקידום חיבור בין מדינות הסכמי אברהם לבין ישראל אשר יקצר בצורה חסרת תקדים זמן העברת סחורות דרך מדינות המפרץ לישראל וממנה לאירופה ויקטין משמעותית את עלויות ההובלה. זהו חלק מהחזון של השלום האזורי ופרי נוסף של הסכמי אברהם שנחתמו לפני 3 שנים ומשנים את פני המזרח התיכון, מקדמים יציבות ושגשוג לעמי האזור ומורידים את יוקר המחייה לאזרחי ישראל".

בעיני ישראל והמערב, הציר הפרו מערבי בהובלת ארה"ב דוחף את הנושא מול הציר האיראני. איראן מקדמת מסילה מקבילה דרך עיראק, סוריה ולבנון לים התיכון. כשביקר בישראל שר האוצר בממשל טראמפ מנוצין, הוא נפגש עם ישראל כ"ץ והציג לו את התוכנית. מנוצין התלהב ואמר לנתניהו שארה״ב תומכת בתוכנית. גם גיסון גרינבלט, השליח המיוחד של טראמפ, עזר לקדם את הפרויקט.