בצל התפשטות ה-EG.5, הזן החדש של הקורונה, גורמי בריאות אמריקאים טוענים כי "הגרוע מכל עוד לפנינו ועלינו ללמוד לחיות איתה כפי שאנחנו חיים עם השפעת ומחלות מדבקות אחרות", כך על פי השבועון האמריקאי "טיים". מכיוון שחלק גדול מאוכלוסיית העולם מחוסנת, אנחנו מוגנים היום הרבה יותר מאשר מ-2019, כשהווירוס הופיע בפעם הראשונה. עם זאת מסבירים המומחים, כי כל עוד הנגיף ממשיך להתפשט, גובר הסיכוי שיותר מוטציות יתפשטו ויצליחו לחמוק מהחיסונים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

בתוך כך, יש חשש מכך ששכפול הווריאנטים יגיע בצורה גוברת גם מכיוון לא צפוי - בעלי החיים. במאמר שפורסם ב-Nature Communications, חוקרים שבדקו את נגיף הקורונה בקרב אוכלוסיית איילים הנגועים בנגיף, נמצא כי הנגיף בגופם מפתח שינויים גנטיים פי 3 מהר יותר מאשר אצל בני אדם. החוקרים הסבירו כי ההבנה כיצד הנגיף עובר מוטציה בקרב אוכלוסיית האיילים חשובה לבריאות האדם, מכיוון ש"בהתבסס על הנתונים והחתימה הגנטית של הנגיף, סביר להניח שאיילים נדבקים יותר מבני אדם". לטענתם, אם זה המקרה, ייתכן שאיילים יכולים גם להעביר את הנגיף בחזרה לבני אדם.

אייל (צילום: AFP via Getty Images)
אייל (צילום: AFP via Getty Images)

"בשורה התחתונה" הדגישו החוקרים, "הנגיף מתפתח במהירות אצל איילים, זה אומר שהנגיף יכול להגיע מהם לבני אדם, ולהוות איום גדול יותר על בריאות האדם". במחקר המיוחד, בחן הצוות אוכלוסייה של 30 איילים, כאשר לא ברור כיצד הם נדבקו בנגיף. עם זאת הסבירו החוקרים: "ציד היא האינטראקציה הנפוצה ביותר בין איילים לבני אדם, אך בני אדם נוטים יותר לבוא במגע עם בעלי חיים מתים שלא היו מפיצים את הווירוס, לכן אנחנו לא מבינים את הממשק".

"איילים אינם חולים בקורונה כמו בני אדם", הסבירו בנוסף. "איילים יכולים לשאת את הנגיף למשך שישה עד תשעה חודשים, מה שעלול להסביר כיצד הוא מתפשט מחיה לחיה, ואם איילים הופכים למאגר משמעותי של נשיאת הנגיף, זה עלול להוות איום על בני האדם, מכיוון שיש כאן הזדמנות נוספת לשכפול המוטציות".