האסון בלוב: הרשויות במדינה פתחו בחקירה רשמית בעקבות הקריסה של שני הסכרים שגרמה לשיטפון הרסני בעיר הנמל דרנה. כעת, כמעט שבוע לאחר תחילת השיטפונות, הנתונים הרשמיים מצביעים על 11 אלף הרוגים, יותר מעשרת אלפים אשר עדיין נעדרים ו-34 אלף בני אדם שנעקרו מבתיהם.

בתוך כך, התובע הכללי של לוב, אל-סדיק אל-סור, הצהיר כי משרדו יבצע חקירה על מנת לבדוק כיצד הסכרים, שנבנו בשנות ה-70, קרסו ברגע האמת, כמו גם את הפעולות שביצעו ראשי הרשויות הקודמים במטרה לתחזק אותם. במסיבת עיתונאים שערך אל-סור, אמר לכלי התקשורת המקומיים כי "אני מרגיע את האזרחים ומדגיש שמי שעשה טעות או עבד בצורה רשלנית, אנו ננקוט נגדו צעדים חריפים ונגיש נגדו כתב אישום".

במקביל, ד"ר אבדלוואניס אשעור, מהנדס מים מאחת האוניברסיטאות בלוב, שוחח עם ה"ניו יורק טיימס" וסיפר: "אנחנו חיים בהלם, אנחנו לא קולטים את מה קרה שלנו". לדבריו, "המדינה לא התעניינה בתחזוקת הסכרים, במקום זה, הכסף הלך לשחיתות ולמריבות פוליטיות. הסכרים נבנו על ידי מהנדסים שהמעיטו בכמות הגשם הצפויה באזור, מה שהופך את המצב לגרוע יותר".

השיטפון בלוב (צילום: AFP via Getty Images)
השיטפון בלוב (צילום: AFP via Getty Images)

הנזקים העצומים כתוצאה מהשיטפונות בלוב (צילום: AFP via Getty Images)
הנזקים העצומים כתוצאה מהשיטפונות בלוב (צילום: AFP via Getty Images)

שני הסכרים שפעלו בסמוך לעיר, נבנו בסיוע מהנדסים מיוגוסלביה. הסכר הגדול - אבו מנצור, המרוחק יותר מהעיר, התנשא לגובה 74 מטרים, ויכל להכיל עד 22.5 מיליון מטרים מעוקבים של מים. הסכר הקטן יותר - אל-בילאד, נבנה בפאתי העיר. במהלך שלטונו של מועמר קדאפי, התרחשו מספר שיטפונות באזור, אך הסכרים שהיו במקום עמדו משימה. בשנת 1986, אירעה סערה גדולה שגרמה לנזק בסכרים, אך במזל לא נגרמו שיטפונות ענק בעיר. למרות הלחצים, התיקונים בשני הסכרים היו מינימליים בלבד.

לדברי התובע אל-סור, כמעט עשור לאחר מכן, הגיעה למקום חברה טורקית על מנת לתקן את הנזקים, אך הממשלה גררה רגליים בנוגע לתשלום, והפרויקט יצא לדרך בעצלתיים רק ב-2010. עוד הסביר התובע, כי ב-2011 שוב נעשו ניסיונות חוזרים לתיקון הסכרים, אך לאחר שקדאפי איבד את שלטונו, העבודות באזור נפסקו. על פי דוח מבקר המדינה משנת 2021, הוקצו יותר מ-2.3 מיליון דולר לתחזוקת שני הסכרים, אך הכסף לעולם לא הגיע ליעדו. למרות דבריו של אל-סור, לא ברור כיצד תתקיים החקירה הרשמית, שכן לוב מפוצלת בין שתי ממשלות יריבות, שכל אחת מהן מגובה על ידי מיליציות ושחקנים בינלאומיים שונים.

נמשכים מאמצי החילוץ - והחשש מהתפשטות מחלות

צוותי החילוץ ממשיכים לפעול מסביב לשעון על מנת לאתר כמה שיותר ניצולים תחת ההריסות.  ארגון הבריאות העולמי עדכן היום כי נמצאו גופותיהם של 3,958 קורבנות נוספים. בהודעה הרשמית של הארגון גם נמסר כי 29 טונות של ציוד רפואי הגיע לעיר בנגזאי שבמזרח המדינה. לדברי נציב הארגון בלוב: "זה אסון בעד ממדים אפיים, אנו עצובים על האובדן הבלתי נתפס של עשרות האלפים".

כמו כן, ארגוני סיוע שונים, כמו ה-IRW, ארגון סיוע אסלאמי, ו"רופאים ללא גבולות", הזהירו מפני מחלות שעלולות להתפתח בתנאים שנוצרו באזור, כשבמקביל יש מחסור חמור במזון ובתרופות. לדברי הארגון האסלאמי - "בתנאים כאלה מחלות יכולות להתפשט במהירות, במיוחד כשיש מערכת מים מזוהמת, העיר מריחה כמו מוות, כמעט כולם איבדו מישהו שהם מכירים". גם ב"רופאים ללא גבולות" הזהירו כי "עם אירוע מסוג כזה, באמת ניתן לצפות למחלות שיכולות להתפתח במים".

העיר דרנה לאחר אסון השיטפונות (צילום: AFP via Getty Images)
העיר דרנה לאחר אסון השיטפונות (צילום: AFP via Getty Images)

מנגד, הצלב האדום וארגון הבריאות העולמי, ציינו שבניגוד לדעה הרווחת, גופותיהם של קורבנות אסון הטבע, מהוות רק לעיתים נדירות איום בריאותי. הארגונים גם פרסמו הודעה רשמית שבה קראו לאזרחי לוב להפסיק לקבור את המתים בקברי אחים. כמו כן, סאלם אל-פרג'אני, מנכ"ל שירותי החירום במזרח לוב, מסר עדכון בנוגע למאמצי החילוץ וציין כי רק צוותי חיפוש והצלה מורשים כעת להיכנס לחלקים שונים של העיירה, שנפגעו בשיטפונות, כשבמקביל, אזרחים רבים כבר עזבו את העיר מרצונם.