בכירים אמריקאים בממשל ביידן אמרו היום (שני) כי "הדלת עדיין פתוחה לדיפלומטיה בנוגע להסכם הגרעין בין מדינות המערב לאיראן". יחד עם זאת, הדגישו הגורמים כי "אם נראה הזדמנות לכך, נבדוק אותה, אך כרגע אין ממש על מה לדבר". המסרים של הגורמים הועברו על רקע עסקת חילופי האסירים בין המדינות, שבמסגרתה שוחררו חמישה אסירים איראנים תמורת חמישה אסירים אמריקאים.

בשיחה עם כלי התקשורת המקומיים, הוסיפו הגורמים כי למרות העסקה, וושינגטון תמשיך בלץ על טהרן על ידי הטלת סנקציות חדשות על מנגנוני הביטחון במדינה, ועל הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, בגין מעורבותם במעצרם של אזרחי ארצות הברית. האמריקאים גם יגבירו את המסר החד משמעי, כי על הרפובליקה האסלאמית להפסיק את משלוחי הנשק לחות'ים בתימן.

הכור האיראני בבושהר (צילום: IIPA via Getty Images)
הכור האיראני בבושהר (צילום: IIPA via Getty Images)

על פי גורמים המעורים בפרטי העסקה, "אם איראן תנסה להסיט כספים או להשתמש בהם לכל דבר אחר מלבד מטרות הומניטריות והמגבלות שהוטלו עליהם, ארה"ב תנקוט פעולות כדי להקפיא שוב את הכספים". כזכור, הדובר של משרץ החוץ האיראני הודיע כי במסגרת העסקה, הכספים האיראניים שהוקפאו בבנקים שונים בקוריאה הדרומית יועברו למדינה, כשמדובר בסכום של 6 מיליארד דולר.

בחודש יוני האחרון דווח בסעודיה, מפי גורם ביטחוני בכיר, כי נציגים אמריקאים בכירים נפגשו עם משלחת איראנית בעיר מוסקט, בירת סולטנות עומאן. על פי הדיווח,במסגרת ההסכם המתגבש, איראן תפסיק להעשיר אוראניום ותפסיק את תוכנית הגרעין. בנוסף, איראן תיסוג באופן הדרגתי מסוריה ותימן, ותפחית את המתיחות במפרץ. יחד עם זאת, הוסכם כי איראן תוכל לייצא נפט באופן חופשי.