דאגה באיחוד האירופי: מפלגתו של ראש ממשלת סלובקיה לשעבר, רוברט פיצו, ניצחה הלילה (בין שבת לראשון) בבחירות שנערכו לפרלמנט המקומי. מפלגתו, הפרו-רוסית, הקדימה את היריבה העיקרית, המפלגה הפרוגרסיבית הפרו-מערבית, ובכך הגבירה את החשש באיחוד האירופי סביב מדיניות החוץ העתידית של המדינה. "סמר", מפלגת הסוציאל-דמוקרטית של פיצו, זכתה ב-23% מהקולות וצפויה לקבל 42 מ-150 המושבים.

פיצו בן ה-59 שכיהן ראש הממשלה בין 2006 ל-2010, הצהיר באופן פומבי כי יעצור את הסיוע הצבאי לאוקראינה, ומתח ביקורת חריפה על הסנקציות שהטילו מדינות המערב על מוסקבה. כמו כן, ראש הממשלה הסלובקי לשעבר ידוע גם בדעותיו נגד הקהילה הלהט"בית. עם זאת, עדיין לא ניתן להעריך כיצד תיראה הממשלה העתידית בסלובקיה, והדבר יהיה תלוי בין היתר במפלגה השלישית בגודלה - "HLAS", שקיבלה 15% מהקולות.

המפלגה הפרוגרסיבית של סלובקיה (צילום: Zuzana Gogova/Getty Images)
המפלגה הפרוגרסיבית של סלובקיה (צילום: Zuzana Gogova/Getty Images)

חוסר שביעות רצון מקואליציית המרכז-ימין של פיצו, קרסה בשנה שעברה, היא מה שהוביל לבחירות הללו, שמתקיימות חצי שנה מוקדם יותר משתוכנן. דעותיו הפרו-רוסיות של פיקו התנגדו לדעות רבות במדינה והסעירו את האזרחים, דבר שהוביל גם לגל דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות. "פיקו נהנה מכל החרדה שהביאה מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה, מהכעס שהתפשט בסלובקיה בשלוש השנים האחרונות, והוא הזין את הכעס הזה", אמרה הסוציולוגית מיכל ואצ'קה.

פיקו, כאמור, התחייב להפסיק את האספקה ​​הצבאית לאוקראינה ולחתור לשיחות שלום. כך, פעל בדומה למנהיג הונגריה, ויקטור אורבן. עם זאת, הוא גם מתח ביקורת על הסנקציות על רוסיה והגן על סמכויות וטו לאומיות באיחוד האירופי. למרות זאת, בעברו, פיקו היה גם מנהיג פרגמטי, שלדברי דיפלומטים ואנליסטים זרים היה יכול להתאים למדינה את מדיניות החוץ שלו.