מלחמת חרבות ברזל: סוכנות הידיעות האמריקאית AP הנחתה בסוף השבוע את כתביה להימנע מלקרוא לחמאס ולאנשיו "ארגון טרור", ולהעדיף את הביטוי "קבוצה מיליטנטית". 

הקרבות הקשים ביותר מאז מלה"ע ה-2: האזהרה החמורה על הכניסה הקרקעית לעזה
הסערה סביב הצהרת החטופה נמשכת: "טבח תדמיתי למדינת ישראל"

על פי התדריך, יוכלו עיתונאי הסוכנות להשתמש בביטוי "מתקפת טרור" רק ביחס לאירועי הטבח בעוטף עזה בשבעה באוקטובר. "הביטוי 'טרור' עבר פוליטיזציה", נימקו בסוכנות. "העדפת נרטיב אחד עלולה לפגוע באמינות שלנו בעיני הקוראים".

מוקדם יותר השבוע, פרסם עיתון ה"ניו יורק טיימס" האמריקאי התנצלות על אופן סיקורו את הפצצת בית החולים ברצועת עזה, שהסתמך יתר על המידה על דיווחי חמאס. בליל 17 באוקטובר, פרסם העיתון ידיעה ובה קיבל את גרסת חמאס, לפיה חיל האוויר הישראלי הוא האחראי להפצצת בית החולים, ולמותם של מאות בני אדם לכאורה.

בית החולים והמבנים סביבו עומדים במקומם (צילום: רויטרס)
בית החולים והמבנים סביבו עומדים במקומם (צילום: רויטרס)

בהודעת ההתנצלות העיתון כתב: "ה'טיימס' המשיך לעדכן את הסיקור שלו ככל שמידע נוסף הפך לזמין, דיווח על טענות האחריות השנויות במחלוקת וציין שמניין ההרוגים עשוי להיות נמוך ממה שדווח בתחילה. בתוך שעתיים, הכותרת והטקסט בראש האתר שיקפו את היקף הפיצוץ ואת המחלוקת על האחריות".

"בהתחשב באופי הרגיש של החדשות במהלך סכסוך מתרחב, והקידום הבולט שקיבלה, עורכי טיימס היו צריכים להקפיד יותר על הצגת האירועים הראשונית, ולהיות מפורשת יותר לגבי המידע שניתן לאמת", המשיכו. "עובדי חדר החדשות ממשיכים לבחון נהלים סביב אירועי החדשות הגדולים ביותר - כולל לשימוש בכותרות הגדולות ביותר בדו"ח הדיגיטלי - כדי לקבוע באילו אמצעי הגנה נוספים צריך להשתמש".

במקביל, גם רשת ה-BBC הבריטית הודיעה על שינוי במדיניות הסיקור שלה בעקבות הלחץ והביקורת, ותתייג כעת את חמאס כ"ארגון טרור אסור". תאגיד השידור הבריטי סירב בתחילת הלחימה להשתמש במונח בסיקור המלחמה בין ישראל לעזה ונמנע מלהתייחס לחמאס כאל טרוריסטים.

במהלך סיקורו את מתקפת הטרור של חמאס כינה התאגיד את הארגון כ"לוחמי חופש" או "חמושים". ככל שהמצב הסלים למלחמה, הצופים חשו תסכול עז לנוכח סירובה של רשת החדשות להשתמש במונח "טרוריסטים", במיוחד לאחר הדיווחים על הפעולות האכזריות והמחרידות של חמאס נגד אזרחים חפים מפשע, בהם ילדים ותינוקות.