למרות שלא הצטרפה ללחימה בשטח, איראן מכתיבה לשלוחותיה בסוריה, בתימן, בעיראק ולבנון כיצד לפעול מול ישראל. אליהו יוסיאן, עמית מחקר במכון משגב לביטחון לאומי, בוגר 8200 וזוכה פרס ביטחון ישראל, הסביר היום (שלישי) בשיחה עם מעריב כיצד טהרן רואה את העימות הנוכחי, עד כמה היא מעורבת בו ומהן מטרותיה. 

לא צריך למהר: כך נוריד את חמאס על הברכיים | מיוחד למעריב 
התמרון הקרקעי והאזהרה מארה"ב: "לישראל אין תכנית לשלב שלאחר מכן"

"החברה האיראנית מחולקת עכשיו לשלושה חלקים. הראשון כולל את האוכלוסייה שתומכת במשטר מסיבות פוליטיות או סיבות של הון ושלטון, לצד מאמינים אדוקים מבחינה דתית ושמרנית שמחלקים כעת עוגות וסוכריות ברחובות. קבוצה נוספת מורכבת מהחילונים הליברלים שממילא שונאים את המשטר ואוהדים את ישראל, וביניהם גם כאלה שמתנגדים לחיגאב' והיו רוצים להפיל את השלטון. הם משתתפים בצער הישראלים ומתנגדים בתוקף לצעדים של המשטר ולמעשים של חמאס. בקבוצה השלישית ישנם כאלה שמגדירים עצמם כמסורתיים ושמרנים-לאומיים מצד אחד, אך מצד שני הם אינם מרוצים מהמשטר מסיבות שונות. כואב להם על העזתים והם בעיקר מגלים אדישות כלפי ישראל. מבחינת חלוקה, אין נתונים אקדמיים שמצביעים על חלוקה לפי אחוזים, אך על בסיס הכרת הצד השני בערך 30 אחוז הם דתיים לאומיים תומכי משטר, כ-40 עד 50 אחוזים הם מסורתיים והשאר חילוניים ליברליים". 

פוטין מתארח אצל מנהיג איראן חמנאי בטהרן ביולי 2022 (צילום: רויטרס)
פוטין מתארח אצל מנהיג איראן חמנאי בטהרן ביולי 2022 (צילום: רויטרס)

בהתייחס לאופן שבו מסקרת התקשורת את הנעשה בישראל, הוא מסביר: "במדיה יש בדיוק את אותה חלוקה. אותן השקפות מגיעות גם לרשת, ואת כל מה ששומעים ברחוב קוראים גם בכתב. המשטר הפך את המדיה לפוליטית, וכל החומרים הם למעשה תעמולה אנטי ישראלית שמשבחת את הטרור של חמאס והופכת את העזתים לאומללים".

כשאני שואל אותו האם להערכתו יש אפשרות שאיראן עצמה תיכנס ללחימה, מסביר יוסיאן: "האיראנים לא נכנסים. אף פעם לא קרה שאיראני התפוצץ באוטובוס. הם מנהלים מאחורי הקלעים, מעבירים אמל"ח לחות'ים, לחיזבאללה ולכל המילציות. איראן מבינה שאם היא תיכנס ללחימה מול ישראל, גם ארה"ב תיקח חלק באירוע הזה ואף רוסיה". 

לא רוצים לייצר מצב של מלחמת עולם שלישית?
"עבורי זה נראה רחוק מהמציאות שאיראנים יכנסו למערכה". 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

אז מהי בעצם האסטרטגיה של איראן?
"הכל הוא חלק מתכנית - האימונים, ההכוונות, הכסף. המחבלים שנשברו אצלנו בחקירות סיפרו כי התאמנו על אדמת איראן, וקיבלו נשק ותחמושת כדי לעשות את זה. התכנית האיראנית הגדולה היא לשלוט במזרח התיכון, בכל מקום שאנחנו נמצאים. מצרים והאמירויות בחוץ, אבל בכל מקום שהם נמצאים בו - אם זה סוריה, לבנון או איראן - המשחק הוא משחק סכום אפס. או שאנחנו בפנים או שהם בחוץ. הם רוצים לשלוט על המזרח התיכון, ועבורם ישראל היא גורם מפריע בהשתלטות על האזור. רואים בנו סוג של פרוקסי-מערבי".

בינתיים ממשיכים לתקוף בסיסים של ארה"ב. לא חוששים מהתגובה האמריקאית?
"לא, בגלל שהדמוקרטים בשלטון הם לא רואים בביידן כמותג אמריקאי שיכול לעשות דבר כזה. ההפך הגמור הוא הנכון, לכן הם מאפשרים לעצמם. טראמפ חיסל את קאסם סולימאני והעביר את השגרירות לירושלים, אבל הם לא עשו כלום. אם הנשיא האמריקני ינהג ביד ברזל הם יתיישרו, אבל כשירגישו חולשה הם ישתוללו יותר".

מדוע איראן לא עוברת את הסף הגרעיני ומפתחת פצצה ראשונה? 
"כי הם מפחדים לתת לארצות הברית תירוץ לתקוף. הם לא רוצים להיות הראשונים שמכשירים את הקרקע לתקיפה אמריקאית, והם לא סומכים על הרוסים והסינים. מדובר על יחסי תן וקח".

ומה לגבי מתקפה על אתרי הגרעין של איראן?
"הם תמיד דרוכים, אבל לדעתי זה רחוק מהמציאות. אנחנו עוקבים אחרי ספינות הקרב של רוסיה, ארצות הברית וסין, ולכן טעות קטנה ואנחנו במלחמת עולם שלישית". 

אליהו יוסיאן (צילום: אורלי אייל-לוי)
אליהו יוסיאן (צילום: אורלי אייל-לוי)