אחרי שנודע שאזרחים ישראלים מנסים למצוא את דרכם החוצה מבוליביה בעקבות הודעת השלטון על ניתוק הקשרים עם ישראל, מסתבר שישנם תרמילאים ישראלים שהחליטו להישאר במדינה ולהמשיך את הטיול שלהם למרות הכל. 

רון קוזוקין, 24, מירושלים, מטייל מזה כחצי שנה בדרום אמריקה וכעת הוא מטייל בשבועות האחרונים בבוליביה עם שני חברים נוספים, עמוס אבני בן ה-26 מתל אביב ורון פיירטג בן ה-21 מהוד השרון. בשיחה מיוחדת עם 'מעריב', משתפים שלושתם על הלבטים בנוגע להמשך הטיול והתחושות בימים אלו כישראלים בבוליביה.

רון קוזוקין, עמוס אבני ורון פייטרג (צילום: באדיבות המצולמים)
רון קוזוקין, עמוס אבני ורון פייטרג (צילום: באדיבות המצולמים)

"נכון לעכשיו אנחנו מתכוונים להמשיך לטייל", אמר קוזוקין. "ההודעה מבוליביה יצאה בדיוק כשיצאנו לכיוון האמזונאס בצפון, אז נראה לי שנמשיך כרגע כרגיל ואז נחזור ללה פז הבירה ונחשב מסלול מחדש". 

טיול בבוליביה, ארכיון (צילום: רותם כהן)
טיול בבוליביה, ארכיון (צילום: רותם כהן)

חברו עמוס אבני מוסיף: "צריך לזכור שלא באמת היתה כאן שגרירות גם לפני ההודעה הזאת של בוליביה והקשרים בין המדינות היו מאוד רופפים. גם לפני ההודעה הזאת היו אזהרות לא לאבד את הדרכון ולהימנע מלעשות דברים טפשיים, כך שההודעה לא באמת שינתה משהו".

גם רון פיירטג טרם החליט על המשך דרכו ואמר: "יכול להיות שאחרי שנחזור ללה פז, אם נראה שהמצב יסלים, אולי נעזוב את המדינה ונמשיך לצ'ילה ואולי משם אפילו לחזור לארץ, הכל תלוי במצב". 

השלושה נמצאים כעת בדרכם מלה פז לעבר האמזונאס וגם ההודעה שהוציאה ממשלת בוליביה, לא גרמה להם לשנות את התוכניות בשלב זה."כרגע לא מורגש כלום בתוך המדינה", מספר רון קוזוקין. "בתוך קבוצות המטיילים, יש דיבורים על ההודעה של בוליביה ועוד קודם לכן כבר דובר שבוליביה לא ממש תומכת בישראל, אז כן מדברים על זה בקבוצות הוואטסאפ בין הישראלים. במידה ולא היינו מחוברים לקבוצות האלה ולקבוצות אחרות של ישראלים ברשתות חברתיות, לא היינו בכלל מודעים לכך שזה המצב. זה לא מורגש ברחוב ולא מהמקומיים. חשוב להבין שהרבה מהתיירים שאנחנו פוגשים, תומכים בישראל. אם לא בצורה טוטאלית, אז מתעניינים במצב ומביאים המון תמיכה ויש אנשים שאומרים שהם בעדנו. נתקלנו פה במעט מאוד מקרים של התנגדות לישראל או שנאה ופרו חמאס או פרו פלסטין וזה כמעט שלא קרה עד עכשיו".

גם רון פיירטג רגוע בשלב זה מהמצב בבוליביה ועבורו הטיול הפך למשימת הסברה לכל דבר: "באחת הקבוצות פירסמו אזהרה שבה נכתב להימנע מלהגיע לאתרי מחאה וכמובן להימנע מאלימות. אז לא קוראים לנו לצאת מבוליביה אבל בהחלט צריך להפעיל שיקול דעת ולא להיכנס למצבים כאלה. בתור ישראלים בעולם, אני מרגיש שזאת שליחות שלנו ודווקא כן להגיע לתיירים שלא מבינים בכלל את המצב ולא מבינים את הסיטואציה ולהסביר להם למה ישראל מגיבה ככה. ואנחנו בסוף מעדיפים שאחד מאיתנו יסביר להם את המצב האמיתי מאשר שהם יקראו משהו, באיזה פוסט חד צדדי נגד ישראל וזה חלק מהשליחות שלנו, ההסברה למקומיים ולתיירים".

שלושת המטיילים הישראלים נמצאים כמובן בקשר עם מטיילים ישראלים נוספים בבוליביה ובמדינות נוספות בדרום אמריקה, אם בקבוצות וואטסאפ או דרך הרשתות החברתיות, וכך הם דואגים לעדכן על מצבם ולהתעדכן בכל מה שקורה גם בישראל.

"אני בקשר רציף גם עם המשפחה", סיפר קוזוקין, כשנשאל האם ביקשו ממנו לחזור לישראל. "מהרגע שאמא שלי ראתה את ההודעה שיצאה מבוליביה, היא מאוד נלחצה ואמרה לי להתקדם הלאה ולא להישאר בבוליביה. זה מן דיסוננס כזה מבחינת המשפחה, כי מצד אחד הם רוצים שאני אחזור ואהיה קרוב אליהם, מצד שני הם מעדיפים שאשאר כאן, כי זה הרגיש להם יותר בטוח שאשאר בחו"ל, לפחות בהתחלת הבלגן בארץ. כרגע הם בעיקר מבקשים ממני להיזהר ולא ללכת למקומות עם הרבה קהל או אירועים שבהם יש סיכון. הם כן רוצים שאני אמשיך להנות ואנחנו מנסים להישאר בקשר ולהיות מחוברים תוך כדי שאנחנו ממשיכים כאן כרגיל ומייצגים את המדינה כמה שאפשר".

גם אבני שוחח עם משפחתו ואמר: "הבטחנו למשפחה שלא להסתובב יותר מדי ולא לעשות רעש. הבטחנו שננסה להימנע מסממנים ישראליים. משתדלים לא לדבר עברית יותר מדי חזק. אנחנו לא מסתירים את זה שאנחנו ישראלים, אבל כן מצניעים את זה במצב הקיים".

בוליביה, ארכיון (צילום: רותם כהן)
בוליביה, ארכיון (צילום: רותם כהן)

אצל פיירטג הדברים לא שונים וגם הוא שומר על קשר רציף עם משפחתו בימים מתוחים אלו: "המשפחה מאוד דואגת, אנחנו משפחה דרום אמריקאית, אז המשפחה מאוד מעורבת. אמא וסבתא ישר ביקשו שנצא מבוליביה, אבל המצב הוא שאנחנו בטיול לאמזונאס, אז אחרי שנסיים כאן, נחזור ונראה מה יהיה. מבחינת המשפחה, לחזור לישראל זו אופציה מאוד טובה, ואם לא אז אולי שנעבור לצ'ילה או אפילו לארצות הברית, למקום שבו נהיה יותר מוגנים".

אזרח ישראלי נוסף שנמצא בימים אלה בבוליביה, הוא אלון סטולבוב, תושב ראשון לציון, שמתגורר מזה שנה בעיר סנטה קרוז. "כל הסיפור הזה, של ההודעה שיצאה מבוליביה, היא עניין בעיקר פוליטי", אומר סטולבוב. "זה ממש לא מייצג את האנשים שגרים פה. מרבית האנשים פה ממש בעד ישראל, אוהבים את ישראל וחלקם גם נוסע לבקר בירושלים ובנצרת, כך שישראל היא מקום מאוד חשוב בשבילם. המפלגה שנמצאת כעת בשלטון בבוליביה, היא מפלגה מושחתת, אותה מפלגה שהיתה בשלטון בימי מבצע "עופרת יצוקה", רק עם נשיא אחר. יש להם קשרים מאוד חזקים עם איראן, וזה הכל נובע מלחץ פוליטי. מלבד זאת, בעיר שאני נמצא בה, לא מורגש שום דבר, כי אין רוב למפלגת השלטון. אני מניח שבלה פז, יש למפלגת השלטון תמיכה של 80-90 אחוז, והם הולכים על עיוור, אחרי מה שהממשלה אומרת להם, כי הם גרים בעוני והולכים אחרי הבטחות הממשלה. רוב האנשים ברחוב לא ידעו בכלל במה מדובר באמת. בלה פז היו קצת מחאות ויש קצת חשש באוויר. אנשים שהם פרו פלסטין, השחיתו את 'ככר ישראל', או 'ככר השלום' אבל עד עכשיו אין שם אלימות מובהקת נגד הקהילה הישראלית. מדובר יותר במחאות קטנות ולכן לא באמת צריך לייחס חשיבות להודעת השלטון". 

עוד הוסיף סטולבוב: "הרוב עדין ממשיך לאהוב את ישראל והמטיילים הישראלים הם בין הקהלים הכי גדולים שמגיעים לבוליביה. זאת מדינה מהממת ויפה ויש כאן המון מה לראות, אז בסוף הפוליטיקה היא זאת שחוצצת ביננו ובאמת שבלי סיבה. אמרו לי כאן מקומיים, שעובדים בתיירות שהם מאוד כועסים כי ההודעה הזאת תפגע בהם ובסופו של דבר מדובר בפרנסה של אנשים, שממש אוהבים את ישראל".