בעקבות מתקפת הטרור של חמאס על ישראל, עיבתה ארה"ב את כוחותיה ברחבי המזרח התיכון, ושלחה שתי נושאות מטוסים עם כ-7,500 חיילים על כל אחת מהן למזרח התיכון, כאשר בנוסף נשלחו לאזור ספינות אמפיביות עם אלפי נחתים. מלבד זאת, הועמדו 2,000 לוחמים במצב של כוננות מוגברת. 

הרחוב המצרי בוער, א-סיסי יצטרך לקבל את ההחלטה הקשה בחייו

הכוחות האמריקאים מוצבים כעת במספר חזיתות: 

1. ישראל וירדן: לא ברור כמה חיילים אמריקאים נמצאים כעת על אדמת ישראל, אך ידוע כי ארה"ב מחזיקה בבסיס צבאי אחד לפחות במדינה. 

בירדן הוצבו נכון ליוני 2023 כ-2,900 חיילים אמריקאים, וזאת על מנת לתמוך בפעולות של ממשלת ירדן נגד דאעש ולחזק יציבות אזורית. בסיסי חיל האוויר הירדנים ידועים כחיוניים במיוחד עבור ארה"ב, עבור משימותיה בסוריה ובעיראק. 

2. עיראק וסוריה: כח האדם המוצב במדינות אלו הותקף מספר פעמים מאז תחילת המלחמה. כך, בין היתר, בוצעו לפחות שלוש תקיפות של מל"טים נגד מוצב צבאי של ארה"ב בסוריה, כאשר בנוסף הותקפו כוחות אמריקאים על אדמת עיראק לפחות 10 פעמים, כך לפי הפנטגון. 21 חיילים אמריקאים נפצעו כתוצאה מהתקיפות הללו. 

חיילים אמריקאים בבסיס בעיראק (צילום: רויטרס)
חיילים אמריקאים בבסיס בעיראק (צילום: רויטרס)

לפי הנתונים שפורסמו ב-AXIOS, על אדמת סוריה מוצבים כ-900 חיילים אמריקאים כדי לבצע פעולות סיכול טרור נגד דאעש. לעומת זאת, לא ידוע כמה חיילים מוצבים כעת בעיראק, אך ההערכה היא כי מספרם גבוה מ-2,000. החיילים האמריקאים בעיראק מייעצים לכוחות המזוינים העיראקים ומספקים להם מודיעין כחלק ממאבקם בדאעש. 

3. קטאר: לפחות 8,000 חיילים אמריקאים פרוסים בבסיס חיל האוויר "אל עודיד" שמדרום-מעריב לדוחא. מדובר במתקן הצבאי הגדול ביותר במזרח התיכון, אם כי הוא מאכלס גם את חיל האוויר של קטאר וכוחות אוויר ממדינות אחרות, בהן בריטניה. 

4. בחריין: נכון לשנת 2022, בבחריין היו למעלה מ-9,000 אנשי צבא ארה"ב. בין היתר, הכוחות הוצבו בנמל חל'יפה בן סלמאן, אחד המתקנים הבודדים במפרץ שיכול להכיל את נושאות המטוסים והספינות האמפיביות של האמריקאים. 

5. כוויית: אלפי חיילים אמריקאים מוצבים בכוויית מאז 1991, כחלק מקואליציה בראשות ארה"ב. זאת, לאחר שכוחות עיראקים גורשו מהמדינה במהלך מלחמת המפרץ הראשונה. בשנת 2021 פורסם כי 13,500 חיילים אמריקאים מוצבים במדינה, בעיקר במחנה ארפיג'אן ובבסיס חיל האוויר עלי אל-סאלם. 

6. סעודיה: בדצמבר 2022 היו למעלה מ-2,700 חיילםי אמריקאים במדינה כדי לאמן ולייעץ לכוחותיה המזוינים של סעודיה, כחלק מהגנה על האינטרסים של ארה"ב מול איראן. החיילים האמריקאים בסעודיה מתחזקים מערכות הגנה אוויריות וטילים, ומסייעים בהפעלת כלי טיס צבאיים, כך לפי הבית הלבן. 

כוחו של צבא ארה''ב בקרבת גבול סוריה-טורקיה (צילום: רויטרס)
כוחו של צבא ארה''ב בקרבת גבול סוריה-טורקיה (צילום: רויטרס)

7. איחוד האמירויות הערביות: מדובר בעוד בעלת ברית ותיקה של ארה"ב, המארחת כ-3,500 חיילים אמריקאים בשטחה. הם מוצבים בעיקר בבסיס האווירי אל דאפרה ובנמלי המדינה. 

8. עומאן: במדינה מוצבים כמה מאות חיילים אמריקאים, בעיקר אנשי חיל האוויר. המדינה מאפשרת לטייסים האמריקאים לבצע אלפי טיסות מדי שנה. מוקדם יותר השנה העבירה ארה"ב משחתת ומטוסי קרב נוספים לאזור עומאן בתגובה לפעילות האיראנית במצר הורמוז ומפרץ עומאן. 

9. טורקיה: יש למעלה מ-1,000 חיילים אמריקאים על אדמת טורקיה, החברה בנאט"ו, בעיקר בבסיס חיל האוויר ליד העיר אדנה וסמוך לאיזמיר.