מאז פרוץ המלחמה בעזה, חלה עלייה משמעותית באירועי האנטישמיות ברחבי אירופה, לצד הפגנות תמיכה רבות הן בחמאס והן באוכלוסייה בעזה. באירועים אלו, יש מפגני שנאה קיצוניים כלפי ישראל ובעקבות המצב גם בקהילות היהודיות ברחבי אירופה בפרט וברחבי העולם בכלל, התגייסו מצד אחד לפעילות הסברתית רחבת היקף בעד ישראל, אך מצד שני יש גם כאלה שמודאגים מאוד מהמצב ושוקלים את עתידם במדינות בהן הם חיים כעת.

עלייה במאות אחוזים באירועי האנטישמיות בעולם: תקיפות פיזיות, הצתות של בתי כנסת
אירוע חריג בארה"ב: סטודנטים יהודים ננעלו בספרייה מפני הפגנת פרו פלסטינים

אלאן ווהבה, יהודי שמתגורר בפרבר סמוך לבריסל שבבלגיה, הוא חבר הפדרציה הציונית הבלגית, הפועלת למען הנוער הציוני וכן חבר בקונגרס הציוני העולמי. הוא פועל רבות למען הקהילה היהודית בבריסל ובבלגיה כולה, וגם פעיל פוליטית וחבר במפלגת MR (Mouvement Reformateur). ווהבה נמצא בקשר ישיר עם יהודים בקהילה בבריסל וגם הוא ער למצב הקשה אליו נקלעה הקהילה בחודש האחרון.

"הבעיה הכי גדולה שיש כעת בבלגיה, ובבריסל בפרט, היא שיש גורמים קיצוניים, שמביעים עמדות קיצוניות נגד ישראל, בכל הנושא הזה של המלחמה בין ישראל לחמאס", מספר ווהבה בשיחה מיוחדת עם 'מעריב'. "מרגע שהחלה המלחמה ב-7.10, ראינו באופן מיידי תהליך של הסתה כנגד ישראל, מכאלה שגילו אמפתיה כלפי ישראל עברו תוך יומיים שלושה באופן אוטומטי לפרסם סיסמאות כמו 'לשחרר את פלסטין' ברחובות, כולל פעולות ופעילויות פרו חמאס. נתקלנו פה בתהלוכות מאוד אגרסיביות פרו פלסטין ואנטי ישראל, ואף אחד לא גינה את זה. יש ארגונים מוסלמיים, תומכי חמאס באופן גלוי ומוצהר, גם ברשתות החברתיות וגם ברחובות והם מובילים חלק מגל האנטישמיות הזה, חלקם פועל גם במדינות אחרות כמו צרפת או גרמניה.

יש עלייה של 600% בפעולות האנטישמיות בבלגיה, בתקופה האחרונה, בדומה למה שקורה גם בצרפת וזה החל ממש ביום שאחרי תחילת המלחמה וכל מה שקרה ב-7.10. אפילו ילדים שלומדים בבתי ספר לא יהודיים, הותקפו והוטרדו והנהלות בתי הספר לא הגנו על אותם ילדים יהודיים ולא גינו את המעשים. המצב כאן הפך למורכב מאוד ולא פשוט עבור היהודים וזה גורם לאנשים פה בקהילה להיות זהירים מאוד ביום יום. אנחנו לא מסתתרים, אבל נזהרים מאוד. תלמידים וסטודנטים יהודים שלומדים באוניברסיטאות בבלגיה, תלו ברחבי הקמפוסים שלהם את אותם פוסטרים של חטופים ונעדרים, כפי שראינו כמעט בכל העולם ותוך פחות משעה הכל נתלש וקורעים את זה מהקירות. הנהלות הקמפוסים מאפשרות להם לתלות את הפוסטרים והכרזות, אבל אנשים אנטי ישראליים פשוט תולשים ומורידים את הכרזות הללו באגרסיביות".

לדבריו, "בריסל זו עיר ש-40% ממנה הם מוסלמים, משהו כמו 450 אלף איש אל מול הקהילה היהודית שמונה בערך 15 אלף איש, כך שבהחלט מרגישים את השנאה והלחץ. אנשים בקהילה מסתובבים כמעט ללא אמצעי זיהוי יהודי, מורידים מהבתים שלהם סממנים יהודיים כמו מזוזות או מגן דוד ומבקשים מהילדים שלהם להימנע מנסיעות במוניות או אובר כי מרבית הנהגים בבריסל הם מוסלמים".

למרות כל המחאות וגל האנטישמיות שמתפרץ בבלגיה, בקהילה היהודית מנסים לעשות פעולות הסברה כפי שמספר ווהבה, אך גם זה לא ממש עוזר: "לפני מספר ימים הבאנו את תושב אחד הקיבוצים, שניצל מהטבח, כדי לתת עדות אישית ממקור ראשון, על כל מה שקרה שם בפני סטודנטים באוניברסיטה בבריסל, כחלק מההסברה והרצון שלנו להראות לעולם מה קרה שם. מנסים לעשות כל מיני פעילויות כאלה ואחרות, אבל המצב באמת מאוד מסובך כרגע ולא פשוט. גם המצב הפוליטי מאוד מאוד בעייתי, כי היו כאן מפלגות שמאל מסויימות, אנטי ישראליות, שניסו לגרום לפעולות נגד ישראל, קראו לחרם על מוצרים שמגיעים לדבריהם מ'השטחים הכבושים בישראל' וחלקם אפילו קרא לחרם על כל מוצר או סחורה שמגיעים מישראל ולהחרים או לפעול נגד אישים פוליטיים מישראל, אבל בזכות פעילות שלנו ובזכות לחץ גדול מאוד של מפלגות נוספות, הצעדים האלו לא אושרו ולא יצאו לפועל. אני יכול להגיד לך שבמציאות שנוצרה היום, בקהילה היהודית אומרים בפירוש שבלגיה היא לא מקום בטוח עבורם וכבר מתחילים לדבר בקול רם על חיפוש מקומות אחרים בעולם".

בנוגע למחשבות העזיבה וחיפוש מדינות אחרות הוסיף ווהבה: "יש לא מעט אנשים שמדברים על עזיבת בלגיה, או מרכז אירופה בכלל, אבל בשלב הזה זה רק דיבורים. יש כאלה שמזכירים מעבר למדינות כמו פורטוגל, תאילנד, קוסטה ריקה ומקומות נוספים. יש הרבה שחושבים על זה, אבל אף אחד עדין לא עשה צעד ראשון ממשי בנוגע לכך. מעלים אופציות של מדינות שבהן ירגישו פחות אנטישמיות, אבל אני לא מכיר מישהו שבאמת קם ועזב את בלגיה, אבל כולם מדברים על זה. וכשאני אומר כולם, אני מתכוון לכולם".

"אחת הסיבות שבשלב הזה אף אחד לא עזב, היא שמבחינתם המקום הטבעי לעזוב אליו, חוף המבטחים שלהם הוא בישראל או בארצות הברית, אבל הם מרגישים שכיום ישראל לא מצליחה להגן ולשמור על האזרחים שלה, כפי שהם ראו באירועים שקרו ב-7.10 ובארצות הברית הם רואים מה קורה במדינות הדמוקרטיות ובמקומות כמו קליפורניה או כמו בפילדלפיה ובניו יורק ואם פעם הם חשבו שארצות הברית זה חוף מבטחים עבורם, כיום זה לא המצב וזה מונע מהם פשוט לקום ולעזוב את בלגיה, כפי שהיו רוצים לעשות. ברגע ששני המקומות הללו, ישראל וארצות הברית, שבאופן טבעי היו אמורים להיות שני מקומות של חוף מבטחים עבורם והם מרגישים שזה לא המצב, הם שואלים את עצמם איפה הם כן ירגישו בטוחים וכרגע מעדיפים שלא לעשות שום צעד".