מאז שפרצה המלחמה בעזה ב-7.10, ישראל מתמודדת בלחימה בכמה חזיתות, כשאחת מהן היא תימן - כשמשם, במרחק 1,800 ק"מ, החות'ים שיגרו לאחרונה מספר טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר העיר אילת. בתוך כך, היום (שישי) דיווחה סוכנות הידיעות AP כי ביממה האחרונה רשת האינטרנט "תימן נט", המספקת גישה לעשרה מיליון משתמשים במדינה, יצאה משימוש. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חברות שונות כמו NetBlocks, המנטרות ועוקבות אחר נתוני גלישה ברחבי העולם, דיווחו על התקלה ברשת האינטרנט, אך טענו כי הסיבה לכך לא ידועה. גם גורמים במשרד התקשורת של החות'ים לא הגיבו עד כה לתקלה. אירוע דומה התרחש בתימן בחודש ינואר 2022, כשהקואליציה בראשות סעודיה, שנלחמה בארגון הטרור השיעי-זיידי הפועל בשירות איראן, הפציצה בניין תקשורת בעיר אל-הודיאדה שבמערב תימן. 

בשבועות האחרונים ארגון הטרור התימני שיגר לעבר ישראל מספר טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים בעקבות המשך הלחימה ברצועת עזה. בכירים בארגון איימו כי ימשיכו לאיים על דרומה של ישראל, כל עוד "נמשכות התקיפות נגד העם הפלסטיני בעזה". במקביל, החות'ים גם תוקפים מטרות אמריקאיות באזור, כשהשבוע טענו כי הצליחו ליירט מל"ט אמריקאי מסוג MQ-9 בעזרת טיל קרקע-אוויר.

השותפות בין החות'ים לאיראן

ב־2018 שלחו החות’ים לראשונה מל”טים מתאבדים נגד מתקני נפט סעודיים חשובים. התקפות דומות חזרו ונשנו בשנים שלאחר מכן. תגובות חיל האוויר הסעודי היו בלתי אפקטיביות. בינואר 2022 תקפו החות’ים גם את אבו דאבי, בירת האמירויות. שיחות שלום והפסקות אש היו, הופרו והתחדשו, אך הלחימה התחדשה באוקטובר 2023. ב־2021 הגדיר האו”ם את המצב ההומניטרי בתימן כגרוע ביותר בעולם. בשלהי 2023 המצב החמיר. כל מדינה שאיראן השתלטה עליה הגיעה לעברי פי פחת. כך תימן, כך לבנון, כך סוריה. אפילו בעיראק, עם 100 מיליארד דולר בשנה מתמלוגי נפט, העם הפשוט סובל מעוני מחפיר ומחוסר שירותים ממשלתיים.

מעבר לשייכות הדתית המשותפת, מבחינת החות’ים הייתה תמיכת איראן מראשית המרד בשנות ה־90 הערובה היחידה להצלחה מול צבאו ומשאביו הכלכליים של אויבם הנשיא צאלח ובעלי בריתו הסעודים והאמריקאים. מבחינת איראן, ההשקעה בחות’ים הצדיקה את עצמה משלוש בחינות. ראשית, הם נותנים לה אחיזה בחוף אחד של הים האדום ואפשרות להטריד את אויביה שאוניותיהם צריכות לעבור בו בדרכן ממזרח אסיה לים התיכון דרך תעלת סואץ.

חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

איראן שלטה תמיד בצד אחד של מיצרי הורמוז, הנשקף אל מעבר רוב הנפט העולמי מהמפרץ הפרסי לעולם. כעת יש לה נוכחות גם בחוף של הים האדום. מטרתה היא לכבוש גם את דרום תימן, כך שתהיה לה שליטה טובה גם על צד אחד של מיצרי באב אל־מנדב. כך תוכל לאיים באופן אפקטיבי על שניים מנתיבי השיט הקריטיים ביותר בעולם. לשם כך סייעה איראן לחות’ים באופן מרשים לבנות צבא יבשה גדול ומצויד היטב וצי קטן אך יעיל.

שנית, איראן סיפקה לצבא צפון תימן טילים רבים לטווח קצר ולפחות עשרות טילים כבדים לטווח של כ־2,000 קילומטר: הפשוטים יותר עם דלק נוזלי כמו עמאד, קדר, וח’וראמשאהר, והסיגי’ל המתוחכם עם דלק מוצק. סופקו גם טילי שיוט סומאר, ומזל”טים מסוגים שונים. צפון תימן גובלת בסעודיה והיא גם בטווח טילים נוח לאיחוד האמירויות. איראן משתמשת בחות’ים כדי לפגוע קשה למדי בשתי יריבותיה אלה, תוך שהיא מכחישה את חלקה. ארצות הברית משתתפת בהונאה הזו כשאיננה מגיבה.

שלישית, הטילים הכבדים, טילי השיוט והמל”טים מסוגלים להגיע גם לישראל. בעימות הנוכחי עם חמאס שהחל ב־7 באוקטובר כבר נעשה שימוש בכמה מהם, בעוד איראן מתחמקת מעונש. אם ייענשו החות’ים על כך, איראן מוכנה ללחום בישראל ובסעודיה עד החות’י האחרון. בחשבון הסופי, אם אין מנוס מכך, אפשר להקריב שיעים המסוגלים לספור רק עד חמש.