בית משפט צרפתי הוציא היום (רביעי) צו מעצר לנשיא סוריה, בשאר אל אסד, ולשלושה מבכירי השלטון, במטרה להעמידם לדין על פשעים נגד האנושות. זאת, בעקבות שורה ארוכה של תקיפות בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים במדינה. כך על פי גורמים משפטיים בצרפת לסוכנות הידיעות רויטרס.

אסד נאם בפסגת הליגה הערבית: "הזדמנות היסטורית למנוע התערבויות מבחוץ"
דיווח: איראן פועלת ליצירת חזית נוספת מול ישראל בסוריה

בשנת 2019 פרסם מכון המחקר Global Public Policy Institute המבוסס בברלין, ועוסק ביחסים בינלאומיים, דוח חמור, שחושף את השימוש התכוף בנשק כימי על ידי משטר אסד ושאר הצדדים הלוחמים במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. על פי הדוח בשמונה שנות המלחמה היו לפחות 300 תקיפות בנשק כימי, החל משימוש בגז עצבים ועד כלור.

מתקפה כימית בסוריה (צילום: רויטרס)
מתקפה כימית בסוריה (צילום: רויטרס)

רוב מוחלט של התקיפות, כ-98% מהן, בוצעו על ידי משטר אסד או המיליציות הנאמנות לו והשאר בוצעו על ידי ארגון דאעש. עוד מציין הדוח כי מרבית התקיפות בוצעו אחרי "הקו האדום" שהציב משטר אובמה על שימוש בנשק כימי. עם זאת, בחודשים האחרונים, בשל דעיכת הלחימה, גם השימוש בנשק האסור על פי הדין הבינלאומי פחת באופן ניכר.

הדוח חובר על ידי צוות המחקר, שהשתמש הן בעדויות של קורבנות השימוש בנשק, והן בממצאים בשטח. "זה לא רק שמשטר אסד הצליח להשתמש בנשק כימי ללא עונש, הוא הצליח להשיג את יעדיו האסטרטגיים בזכות השימוש בו", נאמר בדוח בפסימיות, וראש צוות המחקר טוביאס שניידר הזהיר: "קשה לדמיין מצב שבו משטרים אחרים שיימצאו את עצמם במצב דומה לזה שבו היה אסד, לא ייקח דוגמה מסוריה".