12 חברי הפרלמנט האירופי חתמו השבוע על מכתב ובו הם מבקשים להסיר מונומנטים אנטישמיים שנבנו במולדובה ביניהם פסלו של אוקטאביאן גוגה  ואנדרטת שחרור סרביה בפארק  Vale Morilor.  במכתב  שכתבו חברי הפרלמנט נכתכ כי "ברצוננו להפנות את תשומת לבכם למספר אנדרטאות במולדובה המכבדות דמויות פוליטיות אנטישמיות ידועות לשמצה והנצחת אירועים שהובילו לרצח המוני של יהודי רומניה בעבר כמו פסלו של אוקטביאן גוגה בסמטת הקלאסיקות בסטפן סנטרל פארק הגדול קישינב ואת אנדרטת שחרור סרביה (אזור מולדובה העכשווית) על ידי הצבא הרומני בפארק Vale Morilor".

עוד נכתב במכתב כי: אוקטביאן גוגה, ראש ממשלת רומניה לשעבר, הידוע כאנטישמי, היה גם מייסד ושותף של המפלגה הנוצרית הלאומית, שהלוגו שלה כלל צלב קרס. מפלגתו עסקה באלימות אנטישמית, חוקקה חוקים ששללו את אזרחותם של שליש מיהודי רומניה וביצעה מעשי אלימות כלפי הקהילה היהודית. זאת בנוסף לאנדרטת השחרור של בסרביה אשר מהללת רצח המוני של 150,000 יהודים בסרביה ואת הגירוש של יהודים רבים למחנות ריכוז".

בשנה שעברה, רומניה החליטה להסיר פסל של אוקטביאן גוגה בעיר יאסי לאחר ששמה לב להצהרותיו בעבר ב"ניו יורק טיימס" שבהן הצהיר כי בארצו "יש יותר מדי יהודים".

לסיכום הוסיפו חברי הפרלמנט במכתבם: "בעוד האיחוד האירופי מנסה למנוע ולהילחם בכל צורות האנטישמיות והשנאה האנטי יהודית, מה שקורה במולדובה הוא לא רק פוגעני אלא גם עלבון עצום כלפי קורבנות השואה וכלפי הקהילה היהודית. פעולות אלו הן בלתי ניתנות להכלה והן צריכות להוות סיבה לדאגה. מולדובה מצפה להגביר את הקצב לקראת הצטרפותה לאיחוד האירופי וחיוני שהמדינה המועמדת תתיישר עם הערכים האירופיים, שלטון החוק ותבטיח הגנה על מיעוטים". 

מנהל המרכז למזרח אירופה, היסטוריון השואה ד"ר אפרים זורוף בירך על תמיכתם של חברי הפרלמנט האירופי מגרמניה (3), בלגיה (2), לוקסמבורג (2), צרפת (2), אוסטריה (1), סלובקיה (1). ), וסלובניה(1) ואמר:"התמיכה של חברי הפרלמנט האירופי היא גורם חשוב בקמפיין הזה שאנו מובילים ואנו מקווים להשיג חתימות נוספות בשבועות הקרובים כדי להגביר את הלחץ להסרת האנדרטאות הנתעבות, המהוות עלבון לקורבנות השואה, למשפחותיהם".