בימים האחרונים, עת עסקת החטופים יצאה לדרך, לא רק מדינת ישראל נצמדה למסכי הטלוויזיה, גם העולם. בחלק מהמקרים התמקדה התקשורת העולמית בבני ערובה בעלי האזרחות הכפולה, באחרים השוו בין החטופים לאסירים הפלסטינים ששחררה ישראל, ובחלקם הביאו לראשונה את התנאים הקשים שבהם הוחזקו החטופים הישראלים. אלה הן כותרות השבוע ברחבי העולם. 

"המגן האנושי הזעיר ביותר": עיתוני העולם מתגייסים למען כפיר ביבס

אתמול התנוססה תמונתו של כפיר ביבס בן העשרה חודשים על שער העיתון הבריטי המוכר, "הדיילי טלגרף". נראה כי לא רק בישראל עוקבים אחר בן הערובה הצעיר ביותר בשבי חמאס, אלא גם באנגליה. על שער העיתון דווח כי כפיר ובני משפחתו הועברו לידי “החזית העממית לשחרור פלסטין", קבוצת טרור מרקסיסטית־לניניסטית, וכי ישראל מסרה ביום שני בלילה שחמאס מונע את שחרורו של תינוק המוחזק בשבי בעזה.

כתבה מתוך הדיילי טלגרף (צילום: צילום מסך מתוך daily telegraph)
כתבה מתוך הדיילי טלגרף (צילום: צילום מסך מתוך daily telegraph)

העיתון מציג בכתבה את דבריו של דובר צה"ל, על כך שכפיר הועבר לידי ארגון טרור אחר בעיר חאן יונס, שבדרום הרצועה. “העיר צפויה להיות יעד למתקפה הבאה של ישראל, מה שמעלה את הסיכוי שהתינוק ישמש למינוף נוסף בשיחות להארכת הפסקת האש", כתוב בעיתון, “אולם, לאחר שנטען כי לחמאס כבר אין שליטה על כפיר ועל אחיו אריאל בן ה־4, אשר נחטפו ב־7 באוקטובר, התעורר זעם".

העיתון מתאר כי על פי החשד, הילדים מוחזקים לצד הוריהם, ירדן ושירי, ו"תמונת האם המבועתת לופתת את שני הילדים, בעלי שיער אדום במיוחד, היא אחת התמונות הזכורות מההתקפות". לצד ציטוטים מפיו של דובר צה"ל ושר הביטחון גלנט בכתבה, מציג העיתון גם את הודעת המשפחה על כך שהחדשות מסתכמות ב"סתם עוד עינויים פסיכולוגיים", וכי “אנו חווים כרגע רגעי חוסר ודאות גדולים. ההבנה שאת החיבוק שייחלנו לו לא נקבל כעת מותירה אותנו ללא מילים". עוד כתוב כי “ביום שני סיכמו ישראל וחמאס על הארכה של 48 שעות להסכם הראשוני, כאשר 20 בני ערובה נוספים אמורים להשתחרר".

שוויון ב־BBC

לצד תמונתו של כפיר ב"דיילי טלגרף", רשת BBC מסקרת גם היא את עסקת החטופים תחת הכותרת “בני ערובה נוספים שוחררו על ידי חמאס למרות העיכוב המייסר". במקרה של ה־BBC מבנה הכתבה מציג חלוקה שווה בין שחרור בני הערובה הישראלים ובין שחרור האסירים הפלסטינים, תחת ההגדרה: “פלסטינים ששוחררו מבתי הכלא הישראליים". עוד מציגה הכתבה ציטוטים מפי האסירים המשוחררים, בהם נשים ונערים, שאומרים כי “הישראלים ירו גז מדמיע וניתקו את החשמל של האסירים לפני השחרור".

כתבה מתוך ה-BBC (צילום: צילום מסך bbc)
כתבה מתוך ה-BBC (צילום: צילום מסך bbc)

אחת האסירות, כמדווח ב־BBC, טענה לעינויים פסיכולוגיים משפילים, ואמרה “רק חמאס עזר לנו". מקרה נוסף שמתואר בכתבה מציג את שחרורה של ישראא ריאד ג’מיל ג’עביס שישבה בכלא מאז 2015, לאחר ש"מכוניתה התקלקלה בכביש מהיר כקילומטר וחצי ממחסום בגדה המערבית", כך מתארת הרשת, בעוד שישראל טענה אז כי מדובר בניסיון פיצוץ מכונית תופת, “אך הדבר שנוי במחלוקת", חותם ה־BBC.

כתבת הרשת הבריטית, לוסי וויליאמסון, מדווחת על המונים שהתאספו בביתוניא בשבת האחרונה, עם דגלי חמאס ירוקים רבים, כדי לקבל את פניהם של הפלסטינים המשוחררים, שהוחזקו בכלא עופר. רק נציין כי בחצי הישראלי של הכתבה תוארה העצרת שנערכה במוצאי שבת בתל אביב, תחת הבקשה: Bring Them Home.

השוואה נוספת הוצגה בעיתון האיטלקי הנפוץ “קוריירה דלה סרה". לצד הכותרת “הפסקת האש הוארכה כדי לשחרר עוד 20 בני ערובה", מופיעות שתי תמונות בהשוואה מקוממת: האחת של ילדי משפחת ברודץ’ שנפלו בשבי כשהם מתאחדים עם אביהם, אביחי, ומתחתיה תמונת אסיר מחבק אישה מבוגרת, שניתן לשער כי היא אמו. אך לצד ההשוואה הוויזואלית, באתר העיתון כבר מציגים את “החיים בידי חמאס" כפי שעולה מהסיפורים הראשונים של בני הערובה המשוחררים. העיתון מציג שחזור אפשרי של החיים “במנהרות הטרוריסטים האסלאמים" ומגדיר אותם כגיהינום שנמשך מאז ה־7 באוקטובר: בידוד, חושך, מזון שהולך ואוזל וקושי ללכת לשירותים. 

כתבה מתוך ''קוריירה דלה סרה'' (צילום: צילום מסך מתוך ''קוריירה דלה סרה'')
כתבה מתוך ''קוריירה דלה סרה'' (צילום: צילום מסך מתוך ''קוריירה דלה סרה'')

גם ב"וושינגטון פוסט" התמקדו בשער בתנאי השבי, כשמשפחות החטופים מתארות לראשונה מה עבר על יקיריהם בשבעת השבועות האחרונים: בידוד, חשכה וארוחות דלות, מספרת הכותרת. “הם שרדו על אורז ולחם וישנו כמיטב יכולתם על כיסאות וספסלים", נכתב. “לפחות אדם אחד ניסה להימלט מהשובים שלו במהלך תקיפה אווירית ישראלית שגרמה לקריסת הבניין שבו היה. ילד צעיר ניהל יומן על החוויה שלו".

כתבה מתוך ''הוושינגטון פוסט'' (צילום: צילום מסך וושינגטון פוסט)
כתבה מתוך ''הוושינגטון פוסט'' (צילום: צילום מסך וושינגטון פוסט)

העיתון מתאר בפני קוראיו כי “סיפוריהם של בני ערובה שנחטפו על ידי חמאס ב־7 באוקטובר צצים, לאט ובחלקים, כאשר עשרות נשים וילדים ישראלים, כמו גם עובדים זרים, משתחררים מעזה כחלק מהפוגה הומניטרית בלחימה. ביום שני הסכימו ישראל וחמאס להאריך את ההפוגה ביומיים נוספים, במסגרת עסקה שתווכה על ידי קטאר ומצרים ותאפשר החלפת בני ערובה נוספים". 

מתמקדים בשלהם

שער ה"ליברסיון", עיתון יומי צרפתי שעוקב באופן תדיר אחר המתחולל בישראל, מתמקד בשחרורם של בני הערובה בעלי האזרחות הצרפתית, האחים ארז וסהר קלדרון (בני 12 ו־16) ואיתן יהלומי (בן 12), אשר “יכולים סוף־סוף להתאחד עם יקיריהם". העיתון מתמקד ב"פיצוץ האושר" של אמם של ארז וסהר, הדס, כאשר נמסר לה בטלפון על שחרורם. “הם באים!", נכתב על בני הנוער הצרפתים־ישראלים: “הם האזרחים הצרפתים הראשונים שזוכים לחופש". 

גם בתאילנד עוקבים אחר שחרורם של אזרחי מדינתם ושער העיתון היומי בשפה האנגלית בבנגקוק, “בנגקוק פוסט", הציג אתמול בתחתית השער את שחרורם של בני הערובה התאילנדים בפעימה זאת. עוד נכתב, כי “יו"ר בית הנבחרים, וואן מוחמד נור מאטה, הביע את תודתו למעורבים במשא ומתן שהוביל לשחרורם של שלושה בני ערובה תאילנדים שהוחזקו על ידי חמאס. שחרורם בראשון בלילה העלה את מספר בני הערובה התאילנדים המשוחררים ל־17".

כתבה מתוך ''בנגקוק פוסט'' (צילום: צילום מסך מתוך Bangkok Post)
כתבה מתוך ''בנגקוק פוסט'' (צילום: צילום מסך מתוך Bangkok Post)

בעיתון מדווח כי בני הערובה התאילנדים הנוספים, כ־16 במספרם, עשויים להשתחרר במהלך הפסקת האש הבאה בין ישראל לחמאס, שתיערך ב־5־4 בדצמבר, כך לפי הכתבה. יו"ר בית הנבחרים מצוטט באמרו: “הכרזנו כי האזרחים התאילנדים (בישראל) אשר עובדים ומפרנסים את משפחותיהם, אינם יריבים של קבוצת חמאס או של מישהו אחר. יש לשחרר אותם בהקדם האפשרי". 

בינתיים גם "הניו יורק טיימס" עוקב אחר שחרורה של בת ערובה בעלת אזרחות אמריקאית. העיתון מתאר את שחרורה של אביגיל (עידן) בת ה־4, שסיפורה הצליח לרגש את הנשיא ג’ו ביידן. “תודה לאל שהיא בבית", אמר הנשיא לכתבים בננטקט, מסצ’וסטס, שם בילה את חופשת חג ההודיה, כפי שמדווח בעיתון, “הלוואי שהייתי שם כדי להחזיק אותה". עוד נכתב בעיתון כי ככל שחמאס ישחרר יותר בני ערובה, הפסקת אש ארוכה יותר מסתמנת כאפשרית. 

גם ב"טיימס" הבריטי מופיעה אביגיל עידן, יחד עם דודתה לירון. לצד התמונה מסופר כי שני הוריה של אביגיל נרצחו במתקפה על ישראל וכי יום הולדתה הרביעי צוין בשבי חמאס. אך מעליה, כותרת העיתון מתמקדת בהמשך אפשרי לעסקה עם הכיתוב: “חמאס דורש מחיר גבוה יותר לשחרור החיילים".

לצד הכותרות באירופה ובארצות הברית, ביום שני האחרון, בדף הבית של האתר "אל־ ג’זירה", עלתה ידיעה כי הפלסטינים מברכים על קבוצת אסירים שלישית בהסכם שביתת הנשק בעזה: “'אני מוצא את עצמי מתנודד בין שמחה לעצב בו זמנית': משפחות פלסטיניות חגגו את השחרור של 39 אסירים פלסטינים במסגרת הסכם שביתת נשק בן ארבעה ימים בין ישראל לחמאס.

"רבים מהאסירים לא היו מודעים לחומרת המתקפה של ישראל על עזה", כתוב באתר. בידיעה אחרת, מוצע לקוראים הסבר על הארכת שביתת הנשק, תחת השאלה: “מה אנחנו יודעים על הארכת שביתת הנשק של ישראל־חמאס?". על פי הסבר האתר, “חמאס וקטאר מכריזים על הארכת שביתת הנשק. מדובר בהפוגה נחוצה עבור העזתים האמיצים לאחר שבועות של הפצצות ישראליות".