ונצואלה מסתכנת במלחמה חדשה בדרום אמריקה. המדינה, המנוהלת על ידי משטרו האוטוריטרי של ניקולס מדורו, קיימה אתמול משאל עם הקורא לפתוח במלחמה נגד גיאנה השכנה ולכבוש את אזור נהר האסקיבו. בעוד שחלק מכלי התקשורת תיארו זאת כ"סכסוך מתמשך", המציאות היא שהדחף הנוכחי למלחמה אינו חלק מסכסוך ארוך, אלא אך ורק המצאה של מנהיגי ונצואלה.

דיווח: זה האיש שארה"ב ומצרים רוצות שינהל את עזה אחרי מיטוט שלטון חמאס
14 חולים נדבקו: התפרצות זיהום של חיידק עמיד בבית החולים רמב"ם

מה השלב הבא בוונצואלה? מטרת ההצבעה הייתה לתת למדינה את הזכות לתקוף את שכנתה. המתקפה צפויה להיות קשה מכיוון שהאזור שאליו ונצואלה רוצה לפלוש הוא ג'ונגל צפוף, אבל ונצואלה גם מעוניינת במשאבי אנרגיה מחוצה לו.

המשמעות היא שלמשאל העם עשויות להיות השלכות משמעותיות: הוא עלול להוביל לעימות עם ברזיל ולהוביל מלחמה גדולה שכמותה לא ראתה דרום אמריקה מאז מלחמת פרגוואי במאה ה-19.

מצעד צבאי בוונצואלה (צילום: רויטרס)
מצעד צבאי בוונצואלה (צילום: רויטרס)

מצד שני קיימת אפשרות שהוא יגרום למתיחות קטנה יותר ויעניק לוונצואלה "זכות" להמשיך ולאיים על שכנתה. זה דומה לאופן שבו רוסיה הצליחה להיכנס לאוקראינה. תחילה סיפחה רוסיה את חצי האי קרים והקימה רפובליקות בדלניות במזרח אוקראינה, אחר כך היא פלשה וסיפחה עוד שטחים. ונצואלה פועלת לפי המודל הרוסי ובנוסף לוקחת "השראה" מטורקיה ומהפלישה לאזור הכורדי עפרין בסוריה ב-2018. 

הצפות ענק באוקראינה בעקבות פיצוץ הסכר ע"י רוסיה (צילום :רויטרס)