ראש השב"כ, רונן בר, התייחס לראשונה בקולו בהקלטות שנחשפו אמש (ראשון) בחדשות כאן 11 למתקפת ה-7 באוקטובר, והצהיר כי "אנו נחושים לחסל את חמאס בכל מקום - בעזה, באיו"ש, בלבנון, בטורקיה, בקטאר".  זו הפעם הראשונה שבה בכיר במערכת הביטחון מצהיר כי ישראל מתכוונת לבצע חיסולים כאלה על אדמת קטאר, המתווכת בעסקת החטופים, וטורקיה, שלה הובטח בעבר, לפי דיווחים זרים, כי ישראל לא תבצע התנקשויות במחבלים בשטחה. 

טסים לחו"ל? המדינות שבהן עדיף להימנע מהחצנת סממנים ישראלים

צמרת הנהגת החוץ של ארגון הטרור יושבת במשך שנים מחוץ לרצועת עזה. היא כוללת, בין היתר, את ראש ההנהגה חאלד משעל ואת סגנו מוסא אבו מרזוק, ויחד איתם גם גורמים בכירים נוספים השוהים מחוץ לעזה כמו יושב ראש חמאס איסמאעיל הניה, סגנו של יחיא סנוואר, חליל אלחיה, וצאלח אלערורי - המכהן כראש הנהגת חמאס בגדה עד היום ופועל מלבנון.

הנייה בן ה-61, שנע רבות על ציר איסטנבול-דוחא, חי כיום במלונות בקטאר יחד עם אשתו וילדיו, וכך גם משעל, ששוהה במדינה מאז 2012, וסגנו לשעבר, ד"ר מוסא אבו מרזוק. מלבדם, גם חליל אל-חיה, ראש לשכת התקשורת של חמאס, ראזי חמד, סלאח ברדוויל, סאמי אבו-זוהרי וטאהר א-נונו, בכירים נוספים בארגון, שוהים בדוחא.

ממידע שפרסם דובר צה"ל אחרונה עולה כי בכירי ארגון הטרור מנהלים את המערכה מארבעה מוקדים מרכזיים: לבנון, טורקיה, קטאר ואיראן. מהנתונים עלה כי לא פחות מרבע מחברי הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה שוהים בארבע המדינות האלו, ומשם מקבלים את ההחלטות בנוגע להמשך הלחימה.

הנהגת חמאס מחוץ לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הנהגת חמאס מחוץ לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, במשך שנים טורקיה מחבקת את חמאס, כאשר רק לפני כארבעה שבועות הגיע ראש הלשכה המדינית של חמאס, הנייה, לפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בעיצומה של המלחמה ברצועת עזה. ארדואן עצמו הכריז בשבועות האחרונים יותר מפעם אחת כי "חמאס אינו ארגון טרור, אלא מפלגה פוליטית שזכתה בבחירות". 

מנהיגים נוספים שנפגשו בגלוי עם ארדואן בשנים האחרונות הם משעל, לשעבר ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, ואלערורי, הממונה על פעילות הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון וסגן ראש הלשכה המדינית שלו. אנקרה אף סיפקה לאלערורי והנייה דרכונים שאפשרו להם לבצע נסיעות בינלאומיות ללא הפרעה. על ראשו של אלערורי, שתועד כשהוא חוגג את מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, הציבה ארה"ב פרס בסך 5 מיליון דולר. 

באופן דומה, גם קטאר, המתווכת בעסקה להשבת החטופים, מקיימת קשר הדוק עם חמאס מזה שנים ארוכות. למעשה, כבר ב-2012 הגיע האמיר חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני לביקור ברצועת עזה, והיה למנהיג הראשון שעושה זאת לאחר עליית הארגון לשלטון ב-2007. בשנת 2018 החלה עבודתה של הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, שכללה העברת מענקים כספיים מקטאר לרצועת עזה באישור ישראל. 

ארדואן בעצרת למען עזה באיסטנבול (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)
ארדואן בעצרת למען עזה באיסטנבול (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)