על רקע נפילת ההצעה להפסקת אש הומניטרית במועצת הביטחון של האו"ם בשישי האחרון, זאת לאחר שארה"ב הטילה וטו על כך, היום (ראשון) דווח כי לפי דברי ראש אונר"א המצב ההומניטרי בעזה הוא "'לפי כל תיאור גרוע יותר ממה שראיתי אי פעם" ולטענתו "נדרשת הפסקת אש מיידית כדי לסיים את 'הגיהנום עלי אדמות' בעזה".

"הפתרון הסופי": המפגינים הפרו-פלסטינים הלכו צעד אחד רחוק מדי

מתוך כך, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסר כי הוא ימשיך במאמציו להשגת הפסקת אש הומניטרית בעזה. לדבריו: "סמכותה ואמינותה של מועצת הביטחון של האו"ם נפגעו על רקע חוסר היכולת ליישם את החלטת הפסקת האש ההומניטרית בעזה".

פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שיגר ברביעי האחרון מכתב לחברות מועצת הביטחון של האו"ם וביקש להתריע כי המלחמה שמתנהלת בעזה היא אירוע המאיים על השלום והביטחון בכל עולם, ולכן על מועצת הביטחון ללחוץ למען הפסקת אש. גוטרש הפעיל לראשונה את סעיף 99, המאפשר לו את הסמכות להביא למועצת הביטחון סוגיות המאיימות על שלום העולם. 

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה ו-97 מדינות באו"ם קראו להפסקת אש מיידית. בדיון עצמו תקף גוטרש: "הברוטאליות של מעשי חמאס לא יכולה להצדיק עונש קולקטיבי על הפלסטינים". עוד הוסיף כי לא קיימת הגנה יעילה לאזרחי עזה, כך לדבריו, ושום מקום ברצועה איננו בטוח עבורם. הוא ציין שירי הרקטות המאסיבי של חמאס לעבר שטח ישראל והשימוש של ארגון הטרור באזרחים כמגן אנושי אינו פוטר את ישראל מ"הפרותיה שלה".