איום החות'ים בים האדום: ארצות הברית מנסה לבלום את התפשטות המלחמה ברצועת עזה, ופועלת על מנת להקים כוח משימה ימי רב לאומי על מנת להתמודד עם מתקפות החות'ים על כלי שיט מסחריים מול חופי תימן, כך דווח אמש ב"וושינגטון פוסט". הבית הלבן עדכן כי "זוהי תגובה טבעית לאחר שהארגון, הפועל בשירות איראן, תקף מספר ספינות בשבועות האחרונים". עם זאת, לא ברור עדיין כיצד וושינגטון ושותפותיה יוכלו להרתיע את החות'ים או לבלום את הדרישה של ישראל לפעילות כוחנית נגדם.

על פי הדיווח, התכנית של ביידן היא להרחיב את כוח המשימה המשולב באזור, יחידה מבצעית המתמקדת באיומים בים האדום ובמפרץ עדן, כך לפי בכיר בממשל ביידן. על פי הבכיר, מדובר בכוח משימה ימי בשיתוף 39 מדינות, ובמרכזה בחריין. הצוות מובל על ידי קצין בצי האמריקני, אך האחריות עוברת בין מספר מדינות. היחידה כפופה למפקד הצי החמישי, שבסיסו אף הוא בבחריין. 

ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)
ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)

דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי "ההתמקדות שלנו היא להבטיח שיש מספיק נכסים צבאיים כדי להרתיע את איום החות'ים על הסחר הימי בים האדום ובסביבה". הפנטגון עדכן בסוף השבוע האחרון כי שר ההגנה לויד אוסטין שוחח עם מקבילו הסעודי על "איום החות'ים על חופש השיט בים האדום". לדברי פקיד בכיר לשעבר בממשל טראמפ, "ארה"ב אולי תצטרך להעביר ספינות מאזורים אחרים".

הדובר הצבאי של החות'ים יחיא סריע איים על ישראל וקרא כי אם לא ייכנס סיוע לרצועת עזה, קבוצת המורדים מתימן תמנע מעבר של כל ספינה שעושה את דרכה לישראל מכל מדינה. בהמשך לכך, איים הדובר הצבאי של הקבוצה כי "כל ספינה שתהיה בדרכה לישראל היא מטרה לגיטימית". בתוך כך, טענו בארגון כי "אנו מוכנים להתמודד עם כל מהלך צבאי נגדנו".

אנליסטים המקורבים לממשלת איראן דיווחו אתמול על כך שאיראן לוחצת על המיליציה החות'ית בתימן להגביר את המתקפות נגד מטרות ישראליות ואמריקאיות באיזור הים האדום. על פי הדיווח, הבחירה בחות'ים כנציגיה העיקריים של איראן נובעת מנימוקים אסטרטגיים. המיקום בתימן מקנה לארגון גישה טובה לנתיבי המים האסטרטגיים של הים האדום, בעזרתה ניתן יהיה לשבש את השילוח העולמי.