גורמים אמריקאים מסרו היום (שלישי) ל"פייננשל טיימס" כי בממשל האמריקאי כבר דנים בעתידה של רצועת עזה ומצפים שהשלב האינטנסיבי ביותר של מלחמת ישראל בחמאס יהפוך לממוקד יותר בתחילת ינואר.

"יש דברים שאינם תלויים בהקשר": התשובה הישראלית לנשיאת הרווארד
קטאר וישראל מנהלות מגעים חשאיים על עסקת חטופים נוספת | דיווח

לישראל ישנן עדיין מטרות צבאיות בדרום עזה שמצדיקות את המשך ההתקפה שלה סביב חאן יונס ואזורים אחרים שבהם נמצאים רבים מבכירי חמאס, אך הממשל האמריקאי בוושינגטון מצפה לשינוי בטקטיקה, ככל הנראה בינואר, מהתקפה קרקעית מלאה לפשיטות במרדף אחר מנהיגי חמאס ומטרות אחרות, אמרו כמה פקידים אמריקאים, שדיברו בעילום שם.

הציפייה לשינוי בטקטיקה הישראלית מגיעה על רקע נסיעתו לישראל השבוע של ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, כדי לדון במלחמה ובהכנות למה שיבוא בעקבותיה. סאליבן צפוי להפציר בממשלה לדייק יותר בפעולותיה הצבאיות ולאפשר סיוע הומניטרי נוסף לעזה.

נסיעתו של סאליבן מגיעה כאשר ישראל וארה"ב עומדות בפני לחץ בינלאומי גובר עקב מניין ההרוגים בעזה, שם טוענים כי לפחות 17,000 בני אדם נהרגו מאז 7 באוקטובר.

בקבלת פנים בבית הלבן ביום שני לרגל חג החנוכה, אמר ביידן כי ארה"ב תמשיך לספק סיוע לישראל "עד שהם ייפטרו מחמאס", אך הזהיר כי יש להשתמש בסיוע בזהירות. "אנחנו צריכים להיות זהירים - הם צריכים להיות זהירים", אמר ביידן. "דעת הקהל של העולם כולו יכולה להשתנות בן לילה. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות". בשבוע שעבר, ארה"ב הייתה היחידה שהטילה וטו על החלטת האו"ם שקראה להפסקת אש מיידית במלחמת ישראל-חמאס. 

ישראל מתמקדת בימים אלו במציאת מנהיגי חמאס בכירים, שלדעתם נמצאים בחאן יונס, המרכז העירוני הגדול ביותר בדרום עזה, כחלק ממאמץ מלחמתי ארוך - אסטרטגיה שנתמכת על ידי ארה"ב.

בכירים בממשל ביידן אמרו כי למרות שלא נתנו לישראל מועד אחרון למאמץ הצבאי שלה, הם מעוניינים שישראל תפעל במהירות האפשרית בכדי להביס את חמאס. "כולם רוצים לראות את הקמפיין הזה מסתיים מהר ככל האפשר", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן ל-CNN ביום ראשון. "ישראל צריכה להגיע לנקודה שבה היא בטוחה שאי אפשר לחזור על ה-7 באוקטובר".

בעוד שבכירים אמריקאים חושבים שישראל תוכל לאמץ טקטיקות פחות אינטנסיביות וממוקדות יותר בתוך שבועות, אנליסטים הזהירו שהמעבר יהיה תלוי בהצלחת הצבא לפגוע במטרות שלו בדרום. "הרבה יהיה תלוי בשאלה אם הם יצליחו להרוג או ללכוד את הנהגת החמאס הבכירה, שלפי ההערכות נמצאת בחאן יונס", אמר ג'ונתן לורד, עמית בכיר ומנהל התוכנית לביטחון במזרח התיכון במרכז לחדש. צוות חשיבה אמריקאי לביטחון.

כאמור, תמיכת ארה"ב במתקפה הדרומית של ישראל מנוגדת לכמה מבעלות בריתה האירופיות והערביות של וושינגטון, שממשיכות לקרוא להפסקת אש הומניטארית מיידית. ארה"ב אומרת שהיא מבקשת להחזיר הפסקות זמניות שיאפשרו לבני ערובה לעזוב את עזה ולסייע בהכנסת סיוע הומניטרי.

פקידים אמריקאים אמרו שהם לא רוצים לראות את ישראל כובשת את רצועת עזה, אך הכירו בכך שייתכן כי יהיה צורך בכיבוש זמני עד להסדרים ארוכי טווח עם מדינות ערב ושותפים אחרים.