תחקיר של העיתון האמריקאי ה"ניו יורק טיימס" חשף הערב (שבת) כי ישראל זיהתה את "מכונת המזומנים" של ארגון חמאס כבר ב-2018 אך לא עשתה כלום כדי לעצור אותה. עוד חשף התחקיר כי אותו כסף סייע לחמאס לבנות את התשתית הצבאית שביצעה את מתקפת הפתע בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר.

התחקיר המקיף הראה כי בפנקסי חשבונות שנגנבו מבכיר חמאס, נרשמו נכסים בשווי מיליוני דולרים. חמאס שלט בחברות כרייה, חוות, בחברות בנייה בסודן, גורדי שחקים באיחוד האמירויות ונכסים וחברות נדל"ן הנסחרות בבורסה הטורקית. במשך השנים אף לא אחת מהחברות שהופיעו באותם פנקסים שנגנבו מבכיר חמאס לא עמדו בפני סנקציות מארה"ב או מישראל. איש לא קרא באופן פומבי לסגור את אותן החברות שהזרימו סכומי עתק לארגון הטרור. התחקיר הציג בנוסף כי בכירים ישראלים ואמריקאים לא הצליחו "לתעדף" את המודיעין שנגלה לנגד עיניהם, המראה כי עשרות מיליוני דולרים זרמו לחמאס, בדיוק ברגע שבו הכין את המתקפה.

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הכסף הזה, אומרים גורמים אמריקנים וישראלים, סייע לחמאס לבנות את התשתית הצבאית למתקפת הפתע של ה-7 באוקטובר. אודי לוי, לשעבר ראש אגף הלוחמה הכלכלית במוסד, אמר כי "כולם מדברים על הכשלים המודיעיניים ב-7 באוקטובר, אבל אף אחד לא מדבר על אי עצירת הכסף, זה הכסף שאפשר זאת". בשיאו, אומרים הגורמים, התיק היה בשווי של כחצי מיליארד דולר.

גם לאחר שמשרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות נגד הרשת הכלכלית ב-2022, גורמים הקשורים לחמאס הצליחו להשיג מיליוני דולרים על ידי מכירת מניות של חברות הנמצאות ברשימה השחורה. כעת, חוששים במשרד האוצר שזרימת הכסף הזו תאפשר לחמאס לממן את המשך המלחמה נגד ישראל ולהיבנות מחדש כשהיא תסתיים. בתוך כך, אמר בריאן נלסון, המשנה למזכיר האוצר האמריקאי לנושאי טרור ומודיעין פיננסי, כי "זה משהו שאנחנו מאוד מודאגים ממנו ומצפים לראות בהתחשב הלחץ הפיננסי שבו נמצא חמאס, מה שאנחנו מנסים לעשות זה לשבש זאת".