הפנטגון הכריז הלילה (בין שני לשלישי) על מבצע חדש שתוביל ארה"ב, ויתמקד ב"אתגרי הביטחון בדרום הים האדום ובמפרץ עדן". זאת, בעקבות ההתקפות של החות'ים על תנועת המסחר הימית באזור, ולאחר האיומים על ישראל וארה"ב. המבצע נקרא "מבצע שומר השגשוג" ("Operation Prosperity Guardian"), וכולל בתוכו את בחריין, בריטניה, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, סיישל וספרד.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לויד אוסטין (צילום: רויטרס)
לויד אוסטין (צילום: רויטרס)

"ההסלמה האחרונה בהתקפות החות'יות, מאיימת על המסחר הימי, מסכנת חפים מפשע ומפרה את החוק הבינלאומי", אמר מזכיר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין בתל אביב ביום שני, "הים האדום הוא נתיב מים קריטי, חופש הניווט בו חיוני, כמסדרון מסחרי מרכזי המאפשר סחר בינלאומי. זו בעיה בינלאומית, והיא ראויה לתגובה בינלאומית. אני מכריז על הקמת המבצע, שהוא יוזמה ביטחונית רב-לאומית חדשה וחשובה, תחת מטריית הכוחות הימיים המשולבים והנהגת כוח המשימה 153 שלו - המתמקד באבטחה בים האדום".

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

אנשים המעורים בדיונים ציינו כי פקידים אמריקאים ניסו להשיג את תמיכתן של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, שתי השחקניות המרכזיות במלחמת האזרחים בתימן. שתי המדינות הסוניות העדיפו להישאר בחוץ לעת עתה, כי הן מתלבטות זמן רב איך להתמודד עם החות'ים השיעים, שמקבלים נשק וכסף מאיראן.

נזכיר כי בין במשך זמן רב הסעודים התמודדו אל מול החות'ים, ואפילו חידשו בזמנו את המאמצים עם הארגון כדי להשיג הפסקת אש. גם באמירויות התמודדו עם הארגון השיעי, ואף התחילו להפעיל גשר יבשתי בין נמל דובאי לחיפה, שייתן פתרון להעברת הסחורות, מחוץ להישג ידם של החות'ים.

הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)

הארגון איים על כל הספינות היוצאות לישראל, ללא קשר ללאום שלהן, ואף הזהיר חברות ספנות בינלאומיות. מוחמד אל-בוכאיתי, חבר הלשכה המדינית החות'ית, אמר ביום שני לאל-ג'זירה שקבוצתו "תוכל להתעמת עם כל קואליציה בהנהגת ארה"ב שתתפרס בים האדום".

הים האדום מהווה מוקד סחר מרכזי, ואיום החות'ים גרם לחברות ספנות גדולות להפסיק לעבור בו, דבר שיכול לגרום להתייקרות המוצרים. ברויטרס אף דווח כ-8% מהסחר העולמי בגז נוזלי עובר גם בדרכים אלו.