נשיא סין שי ג'ינפינג אמר היום (רביעי) לנשיא ג'ו ביידן בפגישת הפסגה האחרונה של השניים כי סין צפויה לספח את טאייוואן, כך דווח ברשת ABC. לא היה ברור כיצד סין תפעל לסיפוח טייוואן, אך הנשיא הודיע ​​כי השתיים "ינסו לעשות זאת תחילה בדרכי שלום", כך לפי מקורות המעורים בפרטים שדיווחו זאת לרשת.

ברקע האיומים נגד האמריקאים, דובר הבית הלבן מעביר מסר לחות'ים
איראן פגעה בנו במקום שלא ציפינו לו: זאת תהיה תמונת הניצחון שלהם

"אני לא הולך להיכנס לפרטי הדיון בין שני המנהיגים. אני חושב שאפשר להבין שאני לא הולך לקרוא את השיחה הפרטית הזו", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, כאשר נשאל על הנושא. "הנשיא שי היה פומבי וברור לגבי הרצונות שלו לאיחוד מחדש, זה לא משהו שונה, או חדש. היינו ברורים, וברור שאנחנו עדיין דבקים בתמיכה בסין, אנחנו לא תומכים בעצמאות לטאייוואן. אנחנו גם לא תומכים בשינוי הסטטוס קוו באופן חד צדדי ובוודאי לא בכוח. כפי שהנשיא אמר, אין סיבה שזה יתקלקל", הוסיף.

תרגיל צבאי של סין סמוך לטייוואן (צילום: רויטרס)

בהמשך, ביידן נשאל האם מעורבות ארה"ב במלחמת רוסיה-אוקראינה ובמלחמת "חרבות ברזל" של ישראל מול כוחות החמאס,  משנה את מחויבותו הקודמת להגן על טייוואן מכל פעולה צבאית סינית. "תראה, אני חוזר על מה שאמרתי מאז שהפכתי לנשיא ומה שכל נשיא קודם אמר בזמן האחרון - שאנחנו שומרים על הסכם שיש מדיניות אחת של סין - ואני לא ישנה את זה. זה לא ישתנה. זו בערך המידה שבה דנו בזה".

"שי ג'ינפינג הרחיב את עמדתו העקרונית בסוגיית טאייוואן והצביע על כך שנושא טייוואן תמיד היה הנושא החשוב והרגיש ביותר ביחסי סין-ארה"ב. סין מייחסת חשיבות להצהרות החיוביות הרלוונטיות של ארה"ב בפגישה. ארה"ב צריכה לשקף את הצהרתה שהיא לא תומכת ב'עצמאות טייוואן' בפעולות ספציפיות, להפסיק את חימוש טייוואן ולתמוך באיחודה השלו של סין. סין בסופו של דבר תהיה מאוחדת", מסרו הגורמים לרשת.

על פי המודיעין האמריקאי, נשיא סין הנחה את צבאו "להיות מוכן עד 2027" לפלוש לטייוואן.