גורמי הביטחון ברחבי יבשת אירופה נערכים לתקופת חגים מאיימת במיוחד עם כניסת חג המולד, זאת בעקבות איומים מצד גורמים וארגונים אסלאמיים שמאיימים בפעולות טרור על רקע המלחמה במזרח התיכון. משטרת צרפת עצרה בעיר ננסי, שבצפון־מזרח המדינה, חוליה ובה חמישה חברים, בגילי 20־23, שתכננו לבצע פיגוע בשוק חג המולד של העיר שטרסבורג - בנוסף לשווקים אחרים, כנסיות ומוסדות של הקהילה היהודית.

היחסים בסכנה? לראשונה במלחמה - הפגנה המונית נגד ישראל במרוקו
"אוספים מי גשמים בדליים": תושבי עזה נאבקים בקור הקשה

כזכור, לפני כחמש שנים הרג מחבל אסלאמיסטי חמישה אנשים ופצע 11 נוספים בשוק חג המולד של שטרסבורג. אף שעל פי החקירה הקבוצה עסקה באיסוף מודיעין לקראת ביצוע הפיגוע, והם נמצאים ברשימת המעקב של פעילי טרור, החקיקה הקפדנית בנושאי מעצר במדינה גרמה למשטרה לשחרר ארבעה מתוך החמישה - זאת לאחר שלא נמצאו ברשותם בשלב זה אמצעים מטריאליים שבעזרתם הם התכוונו לבצע את זממם.

שר הפנים ז'ראר דרמנן הודיע על הגברת אמצעי הביטחון סביב מוסדות דת נוצריים ויהודיים ברחבי המדינה במהלך אירועי המעבר לשנה החדשה. לדבריו, פעולה זו נעשתה בעקבות התגברות הסיכונים עקב המלחמה בעזה.

תיעוד מחקר התוואי התת קרקעי בעזה על ידי כוחות יהל״ם. צילום: דובר צה"ל

גורמי ביטחון בצרפת, ובאירופה בכלל, קיבלו מידע על הגברת הסיכון לפיגועים של ארגוני טרור גדולים, לצד פעילות אפשרית של "זאבים בודדים", שיבצעו מעשי רצח וטבח בהשראת ההסתה של גורמים אסלאמיים.

במקביל, נערך בסוף השבוע מבצע חיפוש לילי בקתדרלה המפורסמת של העיר קלן, לאחר שרשויות הביטחון באוסטריה, גרמניה וספרד קיבלו אינדיקציות לכך שחוליית טרור אסלאמית מתכננת לבצע כמה פיגועים באירופה בערב ראש השנה האזרחית או בחג המולד.

ההתרעה הצביעה על אפשרות לתקיפת תפילות החג ההמוניות בקלן, וינה ומדריד. ההתרעה לגבי העיר הגרמנית קלן התייחסה לערב השנה החדשה. כך מפי מידע שהגיע לידי העיתון "בילד".

מפקד משטרת קלן, מייקל איסר, שהוביל את המבצע, הסביר: "גם אם ההתרעה מתייחסת לראש השנה, ניקח הכל בחשבון הערב כדי להבטיח את שלומם של מבקרי הקתדרלה בערב חג המולד. כל המבקרים יעברו סינון קפדני לפני הכניסה לכנסייה".