"נורא קשה לחיות בישראל בזמן מלחמה, אבל להיות יהודי בתפוצות בתקופה כזו זו חוויה מאתגרת ולא תמיד נעימה". שריל וויס, יהודייה מטורונטו שהגיעה ארצה במסגרת משלחת אימהות של ארגון מומנטום, מספרת שיש גילויי אנטישמיות תכופים ושהיא ומשפחתה אפילו שקלו להוריד את המזוזה. "היה אירוע תמיכה שארגנו פה כשהמטרה הייתה לתת קונטרה להפגנה פרו-פלסטינית גדולה שהייתה באוטוואה. הזמנו 90 אוטובוסים וחברת הסעות אחת החליטה ברגע האחרון שהיא לא מעוניינת להסיע אנשים להפגנת תמיכה ישראלית".

חג מולד מבעית באירופה: גורמי הביטחון ברחבי היבשת נערכים לתקופה מתוחה

ההתמודדות של שריל ושל אימהות יהודיות נוספות שהגיעו ארצה במסגרת המשלחת היא לא רק עם האנטישמיות המחריפה. "הקהילה היהודית אצלנו מאוד בודדה ואנחנו נתקלים בעיקר בהמון בורות. במשך תקופה הרגשתי שאין לי כבר את האנרגיות להתמודד עם זה. לשוחח עם אנשים שתומכים באויבי ישראל כשהם לא מבינים את השורשים של הסכסוך ובעיקר מבלי שהם יודעים מה קרה ב-7 באוקטובר. המשימה שלנו היא לחשוף את האנשים לאמת ולתת להם ידע לגבי מה שקורה בישראל. כעת, כמי שהייתה בארץ וחוותה את מה שאתם חווים, אני יכולה להסביר את המצב הרבה יותר טוב. השיח עם האנשים ולמען האמת בעיקר הרוח הישראלית הזו, נתנו לי כוחות מחודשים לחזור למאמץ ההסברה."

"אימהות הן אלה שמובילות את השינוי, והן יכולות להיות מאוד קולניות"
שריל, יחד עם מאות אימהות, הגיעה ארצה במסגרת משלחת אימהות יהודיות שהוציא ארגון מומנטום, זוכת פרס ירושלים לאחדות ישראל, בשיתוף משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות. האימהות הגיעו לישראל כדי להתחבר למה שקורה ולראות בעיניים שלהן את האסון שקרה כאן ואיך ישראל מתמודדת עם הלחימה גם היום. מסעות נוספים עתידים להגיע בשבועות הקרובים והכוונה היא להביא כמה שיותר משתתפות ולתת להם כלים לעשות הסברה איכותית ויעילה עבור ישראל. "היו לנו פה אימהות מרחבי העולם כולל אימהות לחיילים בודדים שנמצאים עמוק בשטח עזה", אומרת תפארת סולומון, מנהלת מומנטום ישראל. "בסוף כל מי שמגיעה איתנו חולקת את אותן התחושות. תחושה של חוסר יכולת להיות בצד השני של העולם בזמן שישראל תחת מתקפה ותחושה של חוסר צדק ובורות מאוד גדולה שהאויבים שלנו מנצלים היטב".  

האימהות שנאבקות באנטישמיות בתפוצות (צילום: יח''צ)
האימהות שנאבקות באנטישמיות בתפוצות (צילום: יח''צ)

"הקונספט של להביא אימהות מתבסס על כך שאמא היא הכוח המוביל של המשפחה ושל הקהילה ודרכן אפשר להוביל שינוי. הבונוס – אימהות יכולות להיות מאוד קולניות וקשה מאוד להתעלם מהן", אומרת לורי פלטניק, ממייסדות הארגון. "המשלחות שמגיעות לישראל באות עם רצון עז לחזור למדינות שלהן ולדברר את האמת ואנו מצידנו נותנים להן כלים כדי להצליח במשימה. במהלך הביקור בארץ הן מבקרות בדרום, פוגשות את הגיבורים והגיבורות של המלחמה- את משפחות החטופים, את תושבי העוטף המפונים, הן משתתפות בפעילויות התנדבות ואפילו מבקרות בבנק הדם הממוגן של מד"א שאין שני לו בעולם. במקביל, יש להן פעילויות והרצאות שמלמדות אותן את אומנות ההסברה והשכנוע".

"אי אפשר לשבת בצד השני של העולם מבלי לעשות מעשה"
כמו שריל מטורונטו, גם רינה גילטר, יהודייה שחיה במקסיקו, לא יכלה יותר לשבת נגד. "הייתי בישראל בעבר, אבל מעולם לא חשבתי שאבוא בתנאים האלה. אני מרגישה צורך לפעול, לא רק כיהודייה, אלא כאדם. זה לא הוגן לשבת בצד השני של העולם בלי לעשות מעשה, בארץ ראינו במו עינינו את מה שהעם שלנו עבר ועכשיו זה יותר ברור מאי פעם - על כל היהודים מוטלת החובה לא לשתוק."

שריל, רינה ועוד עשרות אימהות שהגיעו איתן במשלחת מומנטום, כבר מארגנות פעילויות הסברה ואירועים פרו ישראליים בקהילותיהן. רינה מתראיינת בתקשורת המקסיקנית בנוגע למצב בישראל ושריל מארגנת אירועי תרומה והתנדבות למען ישראל בבתי ספר. למרות ההססנות והחשדנות, הן מבינות כי זה הזמן שלהן לפעול.