מלכת דנמרק מרגרטה השנייה (83), האישה האחרונה שעומדת בראש בית מלוכה מאז מותה של המלכה אליזבת השנייה - הודיעה הערב (ראשון) כי היא תפרוש ב-14 בינואר, אחרי 52 שנה על כס המלוכה ותעביר את הכתר לבנה הבכור, הנסיך פרדריק (55). המלכה פרסמה את ההכרזה המפתיעה בטלוויזיה בשידור חי במהלך הנאום המסורתי שלה בערב השנה החדשה.

בנאום לאומה, הסבירה המלכה כי אחרי שהיא עברה ניתוח גב בפברואר האחרון, היא ניצלה את ההזדמנות כדי "לחשוב על העתיד - אם הגיע הזמן להעביר את האחריות לדור הבא". "החלטתי שכעת זה הזמן הנכון", אמרה, "ב-14 בינואר, 52 שנה אחרי שירשתי את אבי האהוב, אני אפרוש מתפקידי כמלכת דנמרק".

המלכה האלמנה, שבעלה הנסיך הנריק הלך לעולמו בפברואר 2017, הודתה על "החום והתמיכה" שקיבלה לאורך השנים וציינה כי אלו "היו מכריעים כדי שאוכל למלא את תפקידי". "אני מקווה שהזוג המלכותי החדש יזכה לאותו אמון וחיבה שאני קיבלתי", אמרה.

מלכת דנמרק, נכדיה ובעלה שנפטר (צילום: רויטרס)
מלכת דנמרק, נכדיה ובעלה שנפטר (צילום: רויטרס)

מדובר בפעם הראשונה מזה כ-500 שנה שבה ראש בית המלוכה בדנמרק מעביר את הכתר בחייו. המלך הבא פרדריק נשוי לנסיכה מארי, ילידת אוסטרליה, שתהפוך כעת למלכה. לשניים יש ארבעה ילדים.

בשנה שעברה עוררה המלכה דרמה כאשר החליטה לקחת את תארי הנסיכים מארבעת ילדיו של בנה הצעיר, הנסיך יואכים - ניקולאי ופליקס מנישואיו הראשונים לאלכסנדרה רוזנת פרדריקסבורג, והנריק ואתנה מנישואיו הנוכחיים לנסיכה מרי. "עם החלטה זו, המלכה מקווה ליצור מסגרת עבור ארבעת נכדיה שבה יוכלו לעצב את חייהם במידה רבה יותר מבלי להיות מוגבלים בשל השיקולים המיוחדים והחובות של השתייכות רשמית לבית המלוכה הדני", נמסר מבית המלוכה, שרמז כי ההחלטה התקבלה בהשראת האירועים סביב הנסיך הארי ומייגן מרקל בבריטניה.