אנטישמיות בחסות האו"ם: בזמן שהמלחמה ברצועת עזה נמשכת ולוחמי צה"ל ממשיכים להעמיק את התמרון הקרקעי בדרומה, ארגון UN Watch פרסם הבוקר (רביעי) דו"ח חדש החושף כיצד מורים של אונר"א, הגוף העוסק במתן שירותים לפלסטינים, שיבחו את הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. הארגון העצמאי העלה תחקיר מעמיק שבו חשף כיצד המורים בארגון, הממומן על ידי מדינות המערב, מעודד אנטישמיות.

על פי הדו"ח, בזמן שהטבח המחריד בעוטף עזה הועבר בשידור חי ברשתות החברתיות, מורים מאונר"א חגגו והצדיקו את המעשים המחרידים בתגובות בחשבונותיהם הפרטיים. אחד המורים העונה לשם אוסאמה אחמד, כתב: "אללה הוא הגדול, אללה הוא גדול, המציאות עולה על הדמיון הכי פרוע שלנו".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)
הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)

עובד נוסף באונר"א, בשם מוחמד עדוואן, העלה פוסט ארוך בחשבון הפייסבוק שלו וכתב: "מה שאנו עושים זו התנגדות, החזרת הזכויות שלנו, אנו מגנים על ארצנו. מה שהם עושים נקרא כיבוש וקולוניאליזם, אני חושב שהמערב מבין זאת היטב. הם חיים בבתים הכבושים שלנו ומפציצים את הבתים שלנו והורגים את הילדים, הנשים והקשישים שלנו".

במקביל, מנהלת בית הספר של אונר"א, אימאן חסן, הצדיקה את הטבח והגדירה אותו כ"השבת הזכויות הפלסטיניות". במקרה אחר, ראוויה הלס, מנהלת מרכז ההדרכה של הארגון בח'אן יונס, האדירה את המחבלים שלקחו חלק בטבח וכינתה אותם כ"גיבורים".

עוד נחשף בתחקיר המעמיק, כי מורה לאנגלית בשם אסמה רפיק קוהיל, צפה בשידור החי ואף הוסיף לבבות, כשמקביל, מנהלת בית ספר נוספת כתבה "ברוכים הבאים לחודש אוקטובר הגדול". מאז שנת 2015, הארגון UN Watch חשף למעלה מ-150 פרופילים של עובדי אונר"א ברשת הפייסבוק, אשר הכילו הסתה לטרור נגד ישראל ואנטישמיות.

זירת הטבח במסיבת הטבע ברעים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
זירת הטבח במסיבת הטבע ברעים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ביום שני האחרון פורסם ב"מעריב" סקר ובו עלה כי רוב בציבור הישראלי מחזיק בעמדה כי ממשלות ישראל כשלו לאורך השנים בהתמודדות עם גילויי ההסתה והאנטישמיות של אונר"א ביהודה ושומרון ורצועת עזה.  לפי הנתונים, 45% מהמשיבים נתנו ציון נכשל ו- 27% נתנו ציון מספיק בקושי לממשלת ישראל על התמודדותה עם הגילויים האנטי-ישראליים של עובדי אונר"א לאורך השנים האחרונות.

כך עולה מסקר חדש המתפרסם על רקע העדויות שנחשפו לאחרונה על מעורבות אנשי אונר"א במתקפת הטרור על יישובי עוטף עזה ב- 7 באוקטובר. הסקר, שבוצע על ידי חברת פאנל פרויקט המדגם, כלל 503 משיבים, והוא הראשון שבדק עד כה עמדות הציבור הישראלי ביחס לאונר"א.

הסקר נערך על רקע ממצאים שהתגלו בדוחות של הארגונים SE Impact ו- UN Watch זמן קצר לאחר ה- 7 באוקטובר. הדוחות חשפו כי, למעלה מ100- פלסטינים, שהשתתפות בטבח חמאס, הינם בוגרי מערכת חינוך של אונר"א בעזה, כשלפחות שניים מהם השתייכו למחבלי הנוח'בה. בנוסף, נמצא שלפחות 14 אנשי צוות בית ספר של אונר"א ברצועת עזה וביהודה ושומרון שיבחו בפומבי את ההתקפות ברשתות החברתיות, והציגו האדרה מטרידה של אלימות ושנאה. גם צה"ל חשף במהלך פעילותו המבצעית ברצועת עזה מעורבות ישירה של עובדי אונר"א בלחימה נגד צה"ל, דוגמת חטוף שהוחזק בבית של עובד הארגון ומצבורי נשק ואמצעי לחימה בבתי ספר שהוא מפעיל.

חלקו השני של הסקר עסק באופן בו יש לנהוג באונר"א לאחר מלחמת "חרבות ברזל". 77% סבורים כי טיפול בבעיית אונר"א צריך להיות חלק ממדיניות "היום שאחרי" של ממשלת ישראל. מבחינה מעשית, 76% מהישראלים תומכים בסילוק אונר"א מרצועת עזה, כפי שהמליץ לאחרונה משרד החוץ לקבינט המלחמה. בהיעדר אפשרות שכזו, 26% חושבים שהדרך היעילה ביותר של ישראל להתמודד עם אונר"א היא לדרוש מהאו"ם לסגור את הארגון ולהפסיק כל שיתוף פעולה איתו. 19% השיבו כי יש להפסיק העברת כספי מיסים לרשות הפלסטינית וסיוע הומניטרי לרצועת עזה ו-12% סברו שדרישה ממדינות המערב להפסיק לתמוך כספית באונר"א היא הדרך היעילה ביותר.